Iran praat met Boeing over de levering van ruim honderd vliegtuigen voor flag carrier IranAir. Dit heeft de regering in Teheran bekendgemaakt.
Levon Sarkissians, Sales Manager van IranAir voor de Benelux, zegt dat de deal nog niet helemaal rond is: “Er zijn nog wat financiële ingewikkeldheden omdat niet alle sancties tegen Iran volledig zijn opgeheven.” Er zijn nog restricties voor de levering van de vliegtuigen omdat de Verenigde Staten voor de export van zowel Airbus- als Boeing-vliegtuigen goedkeuring moeten geven, gezien de Amerikaanse technologie die hiermee gemoeid is.
Ook qua financiering zijn de mogelijkheden voor levering aan Iran nog beperkt. Wanneer de toestellen verwacht worden kan IranAir nog niet zeggen.
De maatschappij vliegt twee keer per week rechtstreeks van Amsterdam naar Teheran. Levon Sarkissians meldt dat Iran Air een toename van de vraag voor vluchten naar Teheran waarneemt, ook onder zakenreizigers. “Zodra we de vloot kunnen uitbreiden kan de vluchtcapaciteit worden uitgebreid. We zijn dan voornemens de frequentie te verhogen tussen Amsterdam en Teheran tot in ieder geval drie keer per week en in het zomerseizoen een vierde wekelijkse directe vlucht..”
Sinds Iran in januari 2016 officieel kernwapenvrij is verklaard door het Internationaal Atoomagentschap AEA, zijn de handelssancties versoepeld die handel met het westen voor Iran decennia bemoeilijkten. De Verenigde Staten troffen handelssancties tegen Iran sinds de islamitische revolutie van 1979, waardoor het kopen van Amerikaanse vliegtuigen voor Iran veertig jaar onmogelijk was.
Achter de schermen waren er al jaren besprekingen tussen Iran en Westerse bedrijven zoals Airbus, om, zodra het licht op groen zou staan, de handel te normaliseren. Begin dit jaar werd bekend dat Airbus aan IranAir 114 toestellen levert tegen een geschatte waarde van tien miljard euro.

