Home / Luchtvaart / Germanwings wil Nederlandse zakenreiziger veroveren

Germanwings wil Nederlandse zakenreiziger veroveren

Germanwings wil Nederlandse zakenreiziger veroveren

Germanwings heeft de Nederlandse zakenreismarkt in het vizier. De low-cost dochter van Lufthansa vliegt vier keer per werkdag van Hamburg naar Schiphol. In het weekend is er één vlucht per dag.

Op zich is Hamburg een interessante corporate bestemming, met tal van maritieme bedrijven, maar ook vestigingen van onder andere Unilever, cosmeticabedrijf Beiersdorf (de producent van Nivea) en Airbus. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zo’n 40 procent van de Germanwings-passagiers om zakelijke redenen reist. Om het Nederlandse zakelijke bedrijfsleven nog meer te interesseren in Germanwings, wordt de tarifering vanaf eind deze maand uitgebreid met een nieuwe prijsklasse. Germanwings hanteerde al Basic (het vervoer van A naar B plus Miles & More-mijlen, vanafprijs 33 euro one-way) en Smart (Basic plus stoelreservering op rij 4 tot en met 10, een snackbox, ruimbagage en gratis wijzigen, vanafprijs 53 euro per enkele reis). Daar komt Best bij, dat alles biedt wat in het Smart-tarief is inbegrepen plus loungetoegang, een stoel op rij 1 tot en met 3, een gereserveerde plek voor je handbagage, à la carte catering, twee stuks ruimbagage, prioriteit bij inchecken en instappen en een fast lane bij de veiligheidscontrole. De vanafprijs is 149 euro per enkele reis.

Volgens Andreas Engel, PR-manager International van Germanwings, zijn met name Smart en Best interessant voor de zakenreiziger. “We hebben geen aparte business class. De meeste zakelijke passagiers moeten van hun werkgever economy vliegen binnen Europa. Dat kan bij ons, zonder dat zij in moeten leveren op comfort.”

Germanwings is bovendien boekbaar in de computerreserveringssystemen (GDS’en), zodat de ‘managed travel’ markt in theorie binnen handbereik ligt. Wel is het zo dat de laagste Basic-tarieven niet worden geladen in de GDS’en. En Germanwings hanteert een GDS-toeslag van maar liefst 15 euro per enkele reis voor deze boekingen. Gemiddeld rekenen de GDS’en een fee van 4 euro per sector aan airlines voor boekingen in hun systemen. Dus vanwaar deze hoge toeslag? Engel: “Dat is de kostprijs. We zijn een nieuwe speler in de GDS’en en dit is wat wij moeten betalen.”

Het wordt overigens mogelijk om Germanwings mee te nemen in het corporate Lufthansa-contract, aldus Engel.

Germanwings werd al in 2002 opgericht als Lufthansa’s antwoord op de low-cost concurrentie. Inmiddels is de rol van de prijsvechter behoorlijk veranderd: Germanwings heeft al Lufthansa’s point-to-point routes overgenomen, omdat het moederbedrijf deze niet rendabel kon krijgen. De lagere kostenstructuur van Germanwings en het feit dat het personeel meer vlieguren maakt dan dat van Lufthansa en dus productiever is, zorgt ervoor dat Germanwings wel geld kan verdienen met het intra-Europese point-to-point netwerk. “Wij doen alles behalve Frankfurt en München, want dat zijn de transferhubs van Lufthansa,” zegt Engel. “Eind maart wordt Düsseldorf onze nieuwste hub. Ook daar nemen we de routes over van Lufthansa. Dit heeft even geduurd, omdat het gaat om een vrij grote operatie. De logistieke, administratieve en organisatorische ommezwaai was daardoor ingewikkelder dan toen we bijvoorbeeld Hannover overnamen van Lufthansa.”

Nieuw is verder dat reizigers op Hamburg kunnen overstappen naar Barcelona, Budapest, Istanbul, Klagenfurt, Madrid, Nice, Nuremburg, Palma de Mallorca, Parijs, Praag, Rome en Zürich. Deze zomer komen daar Verona, Zagreb en Zadar bij. Maar met een overstaptijd van gemiddeld anderhalf uur is dit eerder interessant voor de prijsbewuste vakantieganger dan voor de zakenreiziger.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….