Home / Luchtvaart / Geen ontslagen cabine KLM 

Geen ontslagen cabine KLM 

Geen ontslagen cabine KLM 

De 700 extra banen die gedwongen zouden verdwijnen onder het cabinepersoneel van KLM blijven toch bestaan. Dit is donderdagavond bekendgemaakt. De detacheringen naar KLM Cityhopper en Transavia gaan wel door.

Het bedrijf is met de twee vakbonden overeengekomen dat de ontslagen niet nodig zijn, zoals eerder voorzien, omdat de marktvooruitzichten aan het verbeteren zijn. De bonden reageren verheugd, maar blijven op hun hoede. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) schrijft in een verklaring: “Time is on our side,” en FNV Cabine: “Dus GEEN (sic) gedwongen ontslagen! Iedereen blijft aan boord.”

VNC verklaart: “De laatste twee weken laten volgens KLM de boekingscijfers en dus de verwachte vluchtplanning een positieve ontwikkeling zien. De lichtpuntjes komen, naast de toename van de forward bookings voort uit een lichte daling van het aantal besmettingen, de (mondiale) versoepeling van corona-restricties en de wereldwijde toename van gevaccineerde personen.”

Voorzichtigheid
En de interpretatie van FNV Cabine luidt: “Voorzichtig kunnen we gaan denken aan en praten over herstel. Voorzichtigheid is hierbij een keyword. Herstel kan meevallen, maar kan ook tegenvallen en/of terugvallen.” KLM werkt volgens FNV met twee toekomstperspectieven: in scenario één valt het herstel tegen en wil het bedrijf in aantal FTE’s ‘niet te ruim in het jasje zitten.’ In scenario twee worden alle positieve verwachtingen waargemaakt en is “iedereen hard nodig.” FNV zegt dat “het goede nieuws” is dat in beide scenario’s geen gedwongen ontslagen vallen.

Sinds april 2020 moest KLM fors inkrimpen als gevolg van de coronacrisis, bij alle beroepsgroepen. Bij de cabin crew verdween inmiddels een kwart van het personeel, via vrijwillig vertrek (VVR), vervroegde pensionering of overplaatsing. Enige maanden geleden leek het erop dat het allemaal niet voldoende zou zijn en er ook gedwongen ontslagen zouden volgen. Dit is nu van de baan.

Wat wel overeind is gebleven is de tijdelijke overplaatsing (detachering) naar dochtermaatschappijen KLM Cityhopper (KLC) en Transavia. “Voor de gedetacheerden wellicht een wrange boodschap, maar gedreven door de wens om werkgelegenheid zeker te stellen, een afspraak die ervoor zorgt dat er geen gedwongen ontslagen vallen,” zegt FNV Cabine.

VNC redeneert langs dezelfde lijn: “We begrijpen dat de detacheringen bij de betreffende collega’s in minder goede aarde kunnen vallen. We moeten in deze crisis-tijd echter keuzes maken. Daarbij staat ‘iedereen aan boord houden bij KLM’ met stip op 1. Baanbehoud binnen het korps heeft de hoogste prioriteit.”

Kansen
Hoe lang de detachering zal duren is nog niet uitonderhandeld. VNC: “Over de door KLM gevraagde flexibiliteit zullen de cabinebonden nog in overleg met de werkgever moeten gaan. Onderwerp van gesprek zijn dan onder andere de afspraken over de voortzetting van de detacheringen, eerst vrijwillig en daarna eventueel verplicht, en eventuele andere flexibiliteitsmaatregelen. Het doel is om te kijken of we gezamenlijk kansen kunnen creëren voor de toekomst van KLM en daarmee voor alle cabinecollega’s om sneller uit de crisis op te krabbelen.”

FNV Cabine wil vooruitkijken: “Samen zijn we het afgelopen jaar door gekomen, iedereen heeft daar op zijn/haar manier toe bijgedragen. Door het inleveren van salaris, het kiezen voor de VVR, detachering, inzet elders in het bedrijf, etc. We zijn er nog niet, dit is slechts een eerste stap op het pad naar herstel. Een volgende stap zal zijn dat we als cabinebonden met KLM in gesprek gaan over hoe we als korps flexibel kunnen meebewegen met de kansen die er op ons afkomen. Snel kunnen opschalen, sneller dan de concurrentie, zal het verschil gaan maken voor de toekomst van KLM en dus voor onze werkgelegenheid en de snelheid waarmee de staatsschuld kan worden afgebouwd.”

Foto © KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….