Home / Luchtvaart / Geen ontslagen cabine KLM 

Geen ontslagen cabine KLM 

Geen ontslagen cabine KLM 

De 700 extra banen die gedwongen zouden verdwijnen onder het cabinepersoneel van KLM blijven toch bestaan. Dit is donderdagavond bekendgemaakt. De detacheringen naar KLM Cityhopper en Transavia gaan wel door.

Het bedrijf is met de twee vakbonden overeengekomen dat de ontslagen niet nodig zijn, zoals eerder voorzien, omdat de marktvooruitzichten aan het verbeteren zijn. De bonden reageren verheugd, maar blijven op hun hoede. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) schrijft in een verklaring: “Time is on our side,” en FNV Cabine: “Dus GEEN (sic) gedwongen ontslagen! Iedereen blijft aan boord.”

VNC verklaart: “De laatste twee weken laten volgens KLM de boekingscijfers en dus de verwachte vluchtplanning een positieve ontwikkeling zien. De lichtpuntjes komen, naast de toename van de forward bookings voort uit een lichte daling van het aantal besmettingen, de (mondiale) versoepeling van corona-restricties en de wereldwijde toename van gevaccineerde personen.”

Voorzichtigheid
En de interpretatie van FNV Cabine luidt: “Voorzichtig kunnen we gaan denken aan en praten over herstel. Voorzichtigheid is hierbij een keyword. Herstel kan meevallen, maar kan ook tegenvallen en/of terugvallen.” KLM werkt volgens FNV met twee toekomstperspectieven: in scenario één valt het herstel tegen en wil het bedrijf in aantal FTE’s ‘niet te ruim in het jasje zitten.’ In scenario twee worden alle positieve verwachtingen waargemaakt en is “iedereen hard nodig.” FNV zegt dat “het goede nieuws” is dat in beide scenario’s geen gedwongen ontslagen vallen.

Sinds april 2020 moest KLM fors inkrimpen als gevolg van de coronacrisis, bij alle beroepsgroepen. Bij de cabin crew verdween inmiddels een kwart van het personeel, via vrijwillig vertrek (VVR), vervroegde pensionering of overplaatsing. Enige maanden geleden leek het erop dat het allemaal niet voldoende zou zijn en er ook gedwongen ontslagen zouden volgen. Dit is nu van de baan.

Wat wel overeind is gebleven is de tijdelijke overplaatsing (detachering) naar dochtermaatschappijen KLM Cityhopper (KLC) en Transavia. “Voor de gedetacheerden wellicht een wrange boodschap, maar gedreven door de wens om werkgelegenheid zeker te stellen, een afspraak die ervoor zorgt dat er geen gedwongen ontslagen vallen,” zegt FNV Cabine.

VNC redeneert langs dezelfde lijn: “We begrijpen dat de detacheringen bij de betreffende collega’s in minder goede aarde kunnen vallen. We moeten in deze crisis-tijd echter keuzes maken. Daarbij staat ‘iedereen aan boord houden bij KLM’ met stip op 1. Baanbehoud binnen het korps heeft de hoogste prioriteit.”

Kansen
Hoe lang de detachering zal duren is nog niet uitonderhandeld. VNC: “Over de door KLM gevraagde flexibiliteit zullen de cabinebonden nog in overleg met de werkgever moeten gaan. Onderwerp van gesprek zijn dan onder andere de afspraken over de voortzetting van de detacheringen, eerst vrijwillig en daarna eventueel verplicht, en eventuele andere flexibiliteitsmaatregelen. Het doel is om te kijken of we gezamenlijk kansen kunnen creëren voor de toekomst van KLM en daarmee voor alle cabinecollega’s om sneller uit de crisis op te krabbelen.”

FNV Cabine wil vooruitkijken: “Samen zijn we het afgelopen jaar door gekomen, iedereen heeft daar op zijn/haar manier toe bijgedragen. Door het inleveren van salaris, het kiezen voor de VVR, detachering, inzet elders in het bedrijf, etc. We zijn er nog niet, dit is slechts een eerste stap op het pad naar herstel. Een volgende stap zal zijn dat we als cabinebonden met KLM in gesprek gaan over hoe we als korps flexibel kunnen meebewegen met de kansen die er op ons afkomen. Snel kunnen opschalen, sneller dan de concurrentie, zal het verschil gaan maken voor de toekomst van KLM en dus voor onze werkgelegenheid en de snelheid waarmee de staatsschuld kan worden afgebouwd.”

Foto © KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…