
De holding Air France-KLM benadrukt vandaag in een reactie op de berichtgeving door Zakenreis over Joon dat de komst van de nieuwe carrier onder de vlag van Air France ‘geen impact’ zal hebben op de groei van KLM.
Gisteren lekte een intern memo van KLM uit waarin met zorg wordt gekeken naar de komst van de nieuwe hybride carrier Joon die de groei van KLM, in aantallen vliegtuigen en in capaciteit (ASK, Available Seat Kilometers) in de weg zou staan.
“De overeenkomst over de productiebalans betekent dat de Air France Group en KLM binnen een zekere bandbreedte moeten blijven in termen van ASK en blokuren,” zegt Air France-KLM nu in een verklaring. Blokuren zijn de werkelijk aantal gevlogen uren en een indicatie voor de werkgelegenheid.
“Door de lagere kosten van Joon zal de Air France Group sneller kunnen groeien, op winstgevende wijze, waarbij de productiebalans (tussen Air France en KLM, red.) wordt gerespecteerd,” zo staat in de verklaring.
Begin deze week sloot de directie van Air France een akkoord met haar piloten over werk en Joon. “Deze overeenkomst houdt ook een verbetering van de productiviteit in van ongeveer 1,5 procent, geldig voor alle piloten en een akkoord om de vloot van Joon te beperken tot 28 toestellen. Joon zal geen impact hebben op de groei van KLM, die nu en in de toekomst de steun krijgt van Air France-KLM,” aldus het statement vanuit het holdingniveau in Parijs.

