
Het Franse parlement heeft zich geschaard achter een regeringsplan om binnenlands vliegverkeer op trajecten waar de trein 2,5 uur of korter over doet aan banden te leggen. Vluchten met aansluitingen op hubs zijn straks nog wel toegestaan.
Met het plan, dat in de loop van dit jaar zal worden geïmplementeerd, wil de Franse regering een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen. La Convention Citoyenne pour le Climat (Burgerconventie voor het klimaat), een door president Macron aangesteld forum waarin alle lagen van de Franse samenleving hun zegje mogen doen, wilde alle short haul tot vier uur treinafstand afschaffen.
Daar bestond evenwel in de politiek geen meerderheid voor. “We hebben gekozen voor de drempel van tweeënhalf uur, omdat vier uur zou betekenen dat gebieden zoals het Massif Central geïsoleerd zouden raken,” zei de staatssecretaris van transport, Jean-Baptiste Djebbari. Naar steden als Limoges en Clermont-Ferrand in die regio rijden geen TGV’s.
In de praktijk betekent het dat routes tussen Parijs Orly naar onder meer Nantes, Bordeaux en Lyon zullen worden opgeheven. Bestaande verbindingen naar Parijs Charles de Gaulle, een belangrijke hub voor overstapverkeer, zullen blijven bestaan.
Vooral Air France en dochtermaatschappij Air France Hop zullen de gevolgen merken. Het Élysée stelde vorig jaar in ruil voor staatssteun aan Air France al de eis het binnenlandse netwerk in te krimpen. De luchtvaartmaatschappij is daar niet echt rouwig om, want vóór de pandemie was domestic een verlieslatende post. De regering heeft ook verzekerd dat op routes die Air France moet opgeven geen concurrenten zullen worden toegelaten.
Foto © Air France

