Home / Luchtvaart / Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis.

De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn gewijzigd om Joon, een dochtermaatschappij van Air France, te bedienen. Deze hybride carrier begint op 1 december haar operatie en heeft snel nieuwe vliegtuigen nodig.

De oorspronkelijke afspraken over de vlootvernieuwing van Air France-KLM hield in dat KLM vijftien Boeing 787-9 Dreamliners, zes Boeing 787-10’s en zeven Airbus A350’s zou ontvangen. In 2015 is met de opbouw van de Dreamliners bij KLM een begin gemaakt; inmiddels zijn er tien 787-9’s in dienst.

Voor Air France waren zestien 787-9 Dreamliners ingetekend, waarvan er drie zijn ontvangen. Aan Air France was tevens de eer toebedeeld om als eerste binnen de groep de Airbus A350 in gebruik nemen, in augustus 2019. De holding heeft orders uitstaan voor 21 Airbus A350’s voor Air France en zeven voor KLM.

Maar de plannen voor de vloot waren al gemaakt vóór de komst van Joon. Deze hybride maatschappij dwingt de holding tot een koerswijziging qua vliegtuiginzet. Op 1 december begint Joon met vluchten binnen Europa, met Airbus A320’s (zes stuks).

Voorjaar 2018 komen daar long haul bestemmingen bij, met vluchten vanuit Parijs Charles de Gaulle naar Fortaleza in Brazilië en Mahé, in de Seychellen (Indische Oceaan). In eerste instantie worden deze vluchten uitgevoerd met vier Airbus A340’s.

Beide toesteltypes zijn beschikbaar, maar zowel het aantal als de kwaliteit (de A340 is verouderd) is niet genoeg voor de ambities van Air France. Daar moet de Airbus A350 verandering in brengen. Vanaf 2019 krijgt Joon de beschikking over Airbus A350’s. De vloot van Joon moet volgens de plannen uiteindelijk groeien tot maximaal 28 toestellen.

Zoals het er nu naar uitziet gaan de A350’s aan de neus van KLM voorbij. Een definitieve beslissing hierover zou later dit jaar worden genomen. KLM zou in de plaats van de A350 wel meer Dreamliners krijgen. Of dat ook zeven toestellen zijn, is niet bekend.

Verschil tussen Boeing 787-9 en Airbus A350-900
Is dit slecht nieuws voor KLM? Een langeafstandsvloot die uitsluitend bestaat uit Boeing 777’ en 787’s zorgt op zich wel voor een betere efficiency, zegt een KLM-vlieger tegen Zakenreis. Er is minder omscholing nodig, de 777/787 divisie wordt groter, dus een beter rendement.

Wat betreft capaciteit is er nauwelijks verschil tussen de Boeing 787-9 en de Airbus A350. De Boeing 787-9 van KLM biedt plaats aan 294 passagiers, terwijl de versie van Air France over 276 stoelen beschikt. Dat komt doordat Air France ook nog een tussenklasse heeft: premium economy (21 stoelen).

Volgens fabrikant Airbus biedt de A350-900 in een standaard indeling plaats aan 325 passagiers. Het vliegbereik van de Dreamliner is 14.140 km en bij de Airbus A350 is dat 15.000 km.

Feit blijft dat de A350-900 net een iets nieuwer toesteltype is dan de Boeing 787-900. Delta Air Lines, waarmee KLM en Air France een joint venture hebben op de transatlantische markt, heeft deze week aangekondigd dit splinternieuwe toestel vanaf 31 maart 2018 in te zullen zetten op de route tussen Amsterdam en Detroit. In eerste instantie heeft Delta 25 exemplaren besteld.

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
De Nooijer CEO Transavia

De Nooijer CEO Transavia

14/10/2019

Marcel de Nooijer wordt per 1 januari 2020 de nieuwe CEO van Transavia, zo heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. De zittende topman, Mattijs ten Brink, is eind september vertrokken. Marcel…

Boete Sabre om Farelogix

Boete Sabre om Farelogix

14/10/2019

Sabre heeft van de Britse marktautoriteit CMA een boete gekregen van 20.000 pond (22.000 euro) vanwege nalatigheid bij de geplande overname van branchegenoot Farelogix. Beide bedrijven zijn Amerikaans, maar opereren…

BCD koopt L37 Creative

BCD koopt L37 Creative

14/10/2019

BCD Meetings & Events (BCD M&E) heeft het Amerikaanse bedrijf L37 Creative overgenomen. L37 is onder meer gespecialiseerd in ‘creative production’ en media content ontwikkeling. Hoeveel BCD, een niet-beursgenoteerde onderneming,…

Garuda zet A330-900neo in

Garuda zet A330-900neo in

13/10/2019

Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de…

Listeria op KLM-vluchten?

Listeria op KLM-vluchten?

11/10/2019

Geserveerde vleeswaren in de business class van KLM waren mogelijk besmet met de listeriabacterie. Dit heeft KLM naar buiten gebracht. De airline heeft direct ingegrepen en de verdachte producten verwijderd…