Home / Luchtvaart / Geen A350’s voor KLM

Geen A350’s voor KLM

Geen A350’s voor KLM

Air France en KLM gaan hun vloot ‘optimaliseren’. Dit betekent dat Air France op de long haul een mix van Airbus A350’s en Boeing 787 Dreamliners zal hebben, terwijl KLM alleen Dreamliners krijgt.

De inkoop van vliegtuigen vindt bij Air France-KLM al jaren op groepsniveau plaats, waarbij tot n u toe van te voren wel min of meer vast stond welke van de twee airlines welk vliegtuig kreeg. Bij de orders voor de Boeing 787 en de Airbus A350, die beide zes jaar geleden zijn geplaatst, leek dat ook zo te zijn, maar de verdeling tussen Air France en KLM verschuift nu alsnog.

Zelfde soort vliegtuigen
De Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 zijn widebody-vliegtuigen die goed met elkaar te vergelijken zijn: ongeveer even groot, beide tweemotorig, met een groot vliegbereik en zeer efficiënt in het gebruik van brandstof. De prijs van beide toestellen ligt rond de 300 miljoen dollar per stuk.

KLM neemt zes Boeing 787’s over van de oorspronkelijke order van Air France, die op haar beurt zeven A350’s krijgt die eerder waren toebedeeld aan KLM. Air France-KLM geeft als verklaring voor de ruil dat de vloot op deze manier doelmatiger kan worden gebruikt.

KLM heeft op dit moment dertien Boeing 787-9’s in dienst, met 294 stoelen. Air France heeft negen Boeings van hetzelfde type en krijgt er nog een bij. De eerste A350-900 van Air France arriveert in september. Uiteindelijk komen er 28 Airbus A350’s in de Franse vloot. Het toestel telt 324 stoelen bij Air France.

Meer stoelen
KLM heeft dertien Boeing 787-9’s in gebruik – de volledige order – waarin 294 zitplaatsen zijn. Deze week arriveerde de eerste van veertien Boeing 787-10’s, de grootste versie van dit type, met 344 stoelen.

In stoelcapaciteit gaat KLM er dus op vooruit: de Boeing 787-10 telt vijftig zitplaatsen meer dan de A350-900. Of dat ook een overweging is geweest bij de ‘harmonisatie’ van de vloot vermeldt Air France-KLM niet, maar gezien het gebrek aan slots op Schiphol de komende jaren is de inzet van grotere vliegtuigen voor KLM een van de weinige manieren om verder te kunnen groeien op de thuisbasis.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….