Home / Luchtvaart / GDS-surcharge bij Emirates 

GDS-surcharge bij Emirates 

GDS-surcharge bij Emirates 

Emirates heft per 1 juli 2021 een toeslag op boekingen van tickets via een GDS, met een tarief oplopend tot 21 euro. Andere airlines kwamen eerder al met deze ‘surcharge,’ die door de coronacrisis even uit beeld was.

Het luchtvaartbedrijf uit Dubai zegt vanaf juli “exclusieve content” en diensten aan te zullen bieden voor reisagenten, op het eerder gelanceerde eigen NDC-enabled direct connect-platform, Emirates Gateway.

De New Distribution Capability (NDC) waar Emirates gebruik van maakt, is een uitvinding van IATA. Airlines willen boekingen van klanten via NDC stimuleren omdat dit platform veel meer mogelijkheden biedt om hun producten en diensten te verkopen. Bovendien liggen met NDC de distributiekosten voor de airlines vele malen lager dan de in hun ogen hoge fees die GDS’en voor hun diensten rekenen.

Compensatie
“Bureaus die niet zijn aangesloten op de Emirates Gateway kunnen gebruik blijven maken van de GDS-partners van de luchtvaartmaatschappij: Amadeus, Travelport, Travelsky, Infini en Sirena,” zegt Emirates in een verklaring. “Om de hogere kosten te compenseren die Emirates maakt via GDS-distributie, zal voor boekingen via GDS een distributietoeslag worden gerekend, variërend tussen 11 en 21 euro per ticket, afhankelijk van de afstand van de desbetreffende route.”

Lufthansa was in 2015 de eerste airline die met een GDS-toeslag kwam, onder de naam Distribution Cost Charge. IAG volgde in 2017, Air France-KLM in 2018. Het kwam de Europese carriers op veel kritiek te staan, vooral van reisagenten en hun brancheorganisaties zoals de ANVR, maar ze zetten door.

De luchtvaart en de hele reiswereld bevindt zich sinds een jaar in een diepe crisis door de corona-pandemie en de vraag voor airlines is wat het beste verdienmodel is om terug te keren naar winstgevendheid. Lufthansa leidde opnieuw de dans, door de DCC te verhogen van 16 naar 19 euro per ticket op 1 oktober 2020.

Emirates is nu de eerste niet-Europese carrier die met een GDS-surcharge komt. Hoewel de Arabische maatschappij ook zwaar is geraakt door de crisis, legt zij in een verklaring geen verband.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….