Home / Luchtvaart / GDS-surcharge bij Emirates 

GDS-surcharge bij Emirates 

GDS-surcharge bij Emirates 

Emirates heft per 1 juli 2021 een toeslag op boekingen van tickets via een GDS, met een tarief oplopend tot 21 euro. Andere airlines kwamen eerder al met deze ‘surcharge,’ die door de coronacrisis even uit beeld was.

Het luchtvaartbedrijf uit Dubai zegt vanaf juli “exclusieve content” en diensten aan te zullen bieden voor reisagenten, op het eerder gelanceerde eigen NDC-enabled direct connect-platform, Emirates Gateway.

De New Distribution Capability (NDC) waar Emirates gebruik van maakt, is een uitvinding van IATA. Airlines willen boekingen van klanten via NDC stimuleren omdat dit platform veel meer mogelijkheden biedt om hun producten en diensten te verkopen. Bovendien liggen met NDC de distributiekosten voor de airlines vele malen lager dan de in hun ogen hoge fees die GDS’en voor hun diensten rekenen.

Compensatie
“Bureaus die niet zijn aangesloten op de Emirates Gateway kunnen gebruik blijven maken van de GDS-partners van de luchtvaartmaatschappij: Amadeus, Travelport, Travelsky, Infini en Sirena,” zegt Emirates in een verklaring. “Om de hogere kosten te compenseren die Emirates maakt via GDS-distributie, zal voor boekingen via GDS een distributietoeslag worden gerekend, variërend tussen 11 en 21 euro per ticket, afhankelijk van de afstand van de desbetreffende route.”

Lufthansa was in 2015 de eerste airline die met een GDS-toeslag kwam, onder de naam Distribution Cost Charge. IAG volgde in 2017, Air France-KLM in 2018. Het kwam de Europese carriers op veel kritiek te staan, vooral van reisagenten en hun brancheorganisaties zoals de ANVR, maar ze zetten door.

De luchtvaart en de hele reiswereld bevindt zich sinds een jaar in een diepe crisis door de corona-pandemie en de vraag voor airlines is wat het beste verdienmodel is om terug te keren naar winstgevendheid. Lufthansa leidde opnieuw de dans, door de DCC te verhogen van 16 naar 19 euro per ticket op 1 oktober 2020.

Emirates is nu de eerste niet-Europese carrier die met een GDS-surcharge komt. Hoewel de Arabische maatschappij ook zwaar is geraakt door de crisis, legt zij in een verklaring geen verband.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Langer negatief reisadvies

Langer negatief reisadvies

07/03/2021

De Nederlandse regering verlengt het advies om niet naar het buitenland te reizen, tot in elk geval 15 april. Dit meldt persbureau ANP zondag. Sinds medio december 2020 gold een…

Nog minder hinder Schiphol

Nog minder hinder Schiphol

05/03/2021

Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland nemen extra stappen tegen geluidshinder, ‘ook nu er minder vliegverkeer is’ en ‘ongeacht de ontwikkeling van de luchtvaart,’ zeggen de twee organisaties. De zestien nieuwe maatregelen…

Omzet Brussels 72 pct lager

Omzet Brussels 72 pct lager

05/03/2021

Brussels Airlines heeft een zwaar jaar achter de rug. Het aantal vervoerde passagiers daalde met 77 procent en de omzet met 72 procent. Er kwam een operationeel verlies van 332…

Vliegverbod UK nu tot 1 april

Vliegverbod UK nu tot 1 april

04/03/2021

Het vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika en Latijns-Amerika naar Nederland is verlengd met vier weken tot 1 april. Dit schrijft demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan…

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

Verlies Lufthansa 6,7 miljard

04/03/2021

De Lufthansa Group heeft over 2020 een nettoverlies geleden van 6,7 miljard euro, als gevolg van de coronacrisis. De Duitse onderneming kromp het personeelsbestand in met een vijfde. De vraag…