
Garuda Indonesia zet vanaf 12 december de Airbus A330-900neo in op de route tussen Bali en Amsterdam. Eerder was nog sprake van een Boeing 777, maar de airline heeft de plannen aangepast. Voorlopig gebruikt de carrier ook de A330-200 nog voor de verbinding.
Garuda vliegt sinds begin deze maand niet meer tussen Jakarta en Amsterdam, maar alleen op Bali, met een tussenlanding in Medan. Passagiers van Garuda die de Indonesische hoofdstad als bestemming hebben, moeten in Medan overstappen.
Eind september meldde Garuda dat tussen Amsterdam en Medan/ Denpasar ook een Boeing 777-300ER, het grootste vliegtuig uit de vloot, zou worden ingezet, maar de plannen zijn toch weer gewijzigd: het wordt de Airbus A330-900neo.
De A330neo-serie staat vooral bekend om hun nieuwe, zuinige motoren. Voorlopig zal er worden afgewisseld tussen de A330-200 en A330-900neo, met drie vluchten per week per toesteltype. ‘We houden het nog even spannend hoe de cabine van onze nieuwe A330neo er uit zal zien,’ zegt sales manager Europe Rick Wouters in een verklaring, ‘maar dat het een hele nieuwe look voor ons zal zijn, kan ik al wel prijsgeven.’
Garuda Indonesia heeft gekozen voor een business class cabine met 24 lie flat stoelen, in een 1-2-1 opstelling, waarbij alle stoelen direct toegang tot het gangpad hebben. De economy class bestaat uit 277 stoelen in een 2-4-2 opstelling.
Na het opheffen door Garuda van de non-stopverbinding tussen Amsterdam en Jakarta is KLM de enige airline die zonder overstap op de route vliegt, elke dag. KLM maakt op de heen- en terugweg wel een tussenlanding, in Kuala Lumpur, maar de passagiers blijven aan boord.

