Home / Luchtvaart / Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda schrapt Boeing MAX

Garuda Indonesia schrapt een order voor 49 Boeing 737 MAX 8’s. De carrier heeft geen vertrouwen meer in het product, na twee crashes van MAX-vliegtuigen van andere airlines, waarbij recentelijk in totaal 346 mensen om het leven kwamen.

Garuda zegt dat vooral haar eigen klanten de Boeing MAX niet meer zien zitten, er zou een smet op het toestel rusten. Garuda bestelde in 2015 vijftig Boeing 737 MAX 8’s en had inmiddels één exemplaar ontvangen, maar heeft de Amerikaanse fabrikant nu per brief laten weten de andere 49 liever niet meer te willen. Het hele contract had een waarde van 4,9 miljard dollar.

Clausule
Hoewel in de contracten met airlines meestal een clausule staat met een boete bij annulering, zal de schade voor Boeing aanzienlijk zijn. Niet alleen door het verlies van deze order, ook de reputatie van de fabrikant staat op het spel; mogelijk volgen andere airlines het voorbeeld van Garuda.

Functionarissen van Boeing zijn met spoed afgereisd naar Jakarta om te pogen Garuda nog op andere gedachten te brengen of de order om te zetten in een ander type. Het enige alternatief dat Boeing op dit gebied achter de hand heeft, is de vorige generatie van de 737, die ook wel bekend staat als de 737 Next Generation.

De meest verkochte variant uit deze serie is de Boeing 737-800. Maar dit zou wel een stap terug zijn want het ontwerp van de NG-familie gaat ruim twintig jaar terug.

Geen verband
Boeing zei in de dagen na de crash van een MAX 8 van Ethiopian op 10 maart (157 doden) dat er geen verband bestond met het verongelukken van een identiek toestel van Lion Air in Indonesië, eind oktober 2018, waarbij 189 mensen omkwamen.

Onderzoek, onder meer van de zwarte dozen uit beide vliegtuigen, wijst wel degelijk op grote overeenkomsten. Dit heeft niet alleen de fabrikant, maar ook de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA in grote verlegenheid gebracht.

Justitie in Washington is een onderzoek begonnen naar de vraag hoe de FAA certificatie kon afgeven voor de Boeing MAX, een doorontwikkelde variant van de aloude 737, terwijl er (vermoedelijk) niet genoeg tests waren uitgevoerd op een aantal nieuwigheden aan boord.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….