Home / Luchtvaart / Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Emirates en Etihad praten over een fusie. Dit schrijft het Handelsblatt. De Duitse krant baseert zich op ‘verscheidene bronnen’ bij de Arabische airlines. Topman Tim Clark van Emirates ontkent het bericht daarentegen.

De groei van de twee carriers vlakte de afgelopen jaren af door toenemende internationale concurrentie en een veranderende markt met de opkomst van low cost long haul carriers als Norwegian en Scoot. Emirates maakte in november 2016 een daling van 75 procent bekend in de winst over het eerste halfjaar (van het gebroken boekjaar 2016-2017).

Etihad maakt intussen zware verliezen in Europa, waar het de afgelopen jaren investeerde in onder meer Alitalia en airberlin, zonder succes. Emirates en Etihad Airways, gevestigd in Dubai respectievelijk Abu Dhabi, twee van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), zouden zich daarom gedwongen voelen samen te gaan.

Juridisch is dat geen probleem, omdat ze beide in hetzelfde land zijn gevestigd. Maar tussen de emiraten van de federatieve VAE bestaat onderling ook veel verdeeldheid en concurrentie, die samenwerking vaak in de weg staat. Alle zeven emiraten zijn absolute monarchieën en hebben een zekere mate van autonomie. De luchthavens van Dubai en Abu Dhabi liggen 130 kilometer bij elkaar vandaan, waardoor een dual-hub-systeem wel goed te realiseren zou zijn.

Nonsense
Tim Clark doet in een vraaggesprek met Bloomberg het ‘nieuws’ over een op handen zijnde fusie af als ‘nonsens’. Maar de Britse CEO erkent dat zijn maatschappij het lastig heeft door de veranderende markt, met de opkomst van low cost long haul. Ook Qatar Airways – Qatar behoort niet tot de VAE – heeft zich ontwikkeld tot een geduchte concurrent.

Emirates is een netwerk-carrier die uitsluitend long haul vluchten uitvoert met widebodies: 93 Airbus A380’s en 150 Boeing 777’s. Etihad heeft ook narrow-bodies in dienst. Clark zegt nu dat Emirates mogelijk ook narrow-bodies in de vloot zal opnemen voor kortere afstanden in het Midden-Oosten. Hij verwijst naar een nieuwe, energiezuinige generatie vliegtuigen, met name de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.

De 67-jarige Clark, die sinds 2003 aan het hoofd staat van Emirates, geeft ook aan dat zijn langste tijd in Dubai erop zit. “Ik ben ervan overtuigd dat mijn opvolger naar alle opties zal kijken,” aldus Clark.

Etihad heeft in het verleden steeds aangegeven niet met Emirates te willen samenwerken, laat staan te fuseren, maar de verlieslatende operaties in Europa kan mogelijk tot een andere keuze leiden. De CEO van Etihad, James Hogan, verlaat medio dit jaar het bedrijf, vermoedelijk omdat hij wordt afgerekend op de falende strategie. Intussen is Etihad intensief gaan samenwerken met Lufthansa, via codeshares.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor opent nieuwe hotels

Accor opent nieuwe hotels

21/01/2020

Accor opent dit en volgend jaar haar 2.999ste en 3.000ste hotel in Europa. De twee nieuwe vestigingen zijn beide in thuisland Frankrijk, van het merk Mondrian. Het designmerk Mondrian is…

KLM koopt Jet Airways uit

KLM koopt Jet Airways uit

17/01/2020

Jet Airways wil haar activiteiten en bezittingen op Schiphol verkopen aan KLM. Het gaat onder meer om kantoorruimte, een Boeing 777-300ER en marketing van de failliete Indiase carrier. KLM aast…

APG bestaat vijftig jaar

APG bestaat vijftig jaar

16/01/2020

APG Air Agencies viert deze maand haar 50-jarig bestaan. APG is een mondiale organisatie van general sales agents voor airlines. Van de ongeveer duizend maatschappijen die er bestaan, zijn 170…