Home / Luchtvaart / Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Emirates en Etihad praten over een fusie. Dit schrijft het Handelsblatt. De Duitse krant baseert zich op ‘verscheidene bronnen’ bij de Arabische airlines. Topman Tim Clark van Emirates ontkent het bericht daarentegen.

De groei van de twee carriers vlakte de afgelopen jaren af door toenemende internationale concurrentie en een veranderende markt met de opkomst van low cost long haul carriers als Norwegian en Scoot. Emirates maakte in november 2016 een daling van 75 procent bekend in de winst over het eerste halfjaar (van het gebroken boekjaar 2016-2017).

Etihad maakt intussen zware verliezen in Europa, waar het de afgelopen jaren investeerde in onder meer Alitalia en airberlin, zonder succes. Emirates en Etihad Airways, gevestigd in Dubai respectievelijk Abu Dhabi, twee van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), zouden zich daarom gedwongen voelen samen te gaan.

Juridisch is dat geen probleem, omdat ze beide in hetzelfde land zijn gevestigd. Maar tussen de emiraten van de federatieve VAE bestaat onderling ook veel verdeeldheid en concurrentie, die samenwerking vaak in de weg staat. Alle zeven emiraten zijn absolute monarchieën en hebben een zekere mate van autonomie. De luchthavens van Dubai en Abu Dhabi liggen 130 kilometer bij elkaar vandaan, waardoor een dual-hub-systeem wel goed te realiseren zou zijn.

Nonsense
Tim Clark doet in een vraaggesprek met Bloomberg het ‘nieuws’ over een op handen zijnde fusie af als ‘nonsens’. Maar de Britse CEO erkent dat zijn maatschappij het lastig heeft door de veranderende markt, met de opkomst van low cost long haul. Ook Qatar Airways – Qatar behoort niet tot de VAE – heeft zich ontwikkeld tot een geduchte concurrent.

Emirates is een netwerk-carrier die uitsluitend long haul vluchten uitvoert met widebodies: 93 Airbus A380’s en 150 Boeing 777’s. Etihad heeft ook narrow-bodies in dienst. Clark zegt nu dat Emirates mogelijk ook narrow-bodies in de vloot zal opnemen voor kortere afstanden in het Midden-Oosten. Hij verwijst naar een nieuwe, energiezuinige generatie vliegtuigen, met name de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.

De 67-jarige Clark, die sinds 2003 aan het hoofd staat van Emirates, geeft ook aan dat zijn langste tijd in Dubai erop zit. “Ik ben ervan overtuigd dat mijn opvolger naar alle opties zal kijken,” aldus Clark.

Etihad heeft in het verleden steeds aangegeven niet met Emirates te willen samenwerken, laat staan te fuseren, maar de verlieslatende operaties in Europa kan mogelijk tot een andere keuze leiden. De CEO van Etihad, James Hogan, verlaat medio dit jaar het bedrijf, vermoedelijk omdat hij wordt afgerekend op de falende strategie. Intussen is Etihad intensief gaan samenwerken met Lufthansa, via codeshares.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Accor krimpt belang Huazhu

Accor krimpt belang Huazhu

08/12/2019

Accor halveert het eigen belang in de Chinese strategische partner Huazhu Hotels Group. Het Franse bedrijf heeft 5,8 procent van de aandelen van het beursgenoteerde Huazhu te koop aangeboden, voor…

Interim CEO bij Garuda

Interim CEO bij Garuda

06/12/2019

De  raad van commissarissen van Garuda Indonesia heeft Fuad Rizal benoemd tot waarnemend CEO, naast zijn huidige functie als directeur van finance & risk management van de airline. De aanstelling…

Z-Afrika pompt geld in SAA     

Z-Afrika pompt geld in SAA     

06/12/2019

De Zuid-Afrikaanse regering pompt 260 miljoen euro in het noodlijdende  South African Airways (SAA). De staatsmaatschappij is ook onder curatele gesteld. Vorige maand legde een grote staking SAA nog volledig…

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

Onderzoek nieuwe spoorlijnen

06/12/2019

Er komen onderzoeken naar enkele nieuwe spoorverbindingen in Nederland. Het treinvervoer mag zich momenteel verheugen in een belangrijke impuls, ook onder zakelijke reizigers, als gevolg van de klimaatproblematiek. Nu het…

Weer staatslening Alitalia 

Weer staatslening Alitalia 

06/12/2019

De Italiaanse regering geeft Alitalia een nieuwe overheidslening, nu van 400 miljoen euro. De carrier, partner van KLM en Air France, is technisch failliet, maar kan via staatskrediet al twee…