Home / Luchtvaart / Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Fusie Emirates en Etihad?

Emirates en Etihad praten over een fusie. Dit schrijft het Handelsblatt. De Duitse krant baseert zich op ‘verscheidene bronnen’ bij de Arabische airlines. Topman Tim Clark van Emirates ontkent het bericht daarentegen.

De groei van de twee carriers vlakte de afgelopen jaren af door toenemende internationale concurrentie en een veranderende markt met de opkomst van low cost long haul carriers als Norwegian en Scoot. Emirates maakte in november 2016 een daling van 75 procent bekend in de winst over het eerste halfjaar (van het gebroken boekjaar 2016-2017).

Etihad maakt intussen zware verliezen in Europa, waar het de afgelopen jaren investeerde in onder meer Alitalia en airberlin, zonder succes. Emirates en Etihad Airways, gevestigd in Dubai respectievelijk Abu Dhabi, twee van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), zouden zich daarom gedwongen voelen samen te gaan.

Juridisch is dat geen probleem, omdat ze beide in hetzelfde land zijn gevestigd. Maar tussen de emiraten van de federatieve VAE bestaat onderling ook veel verdeeldheid en concurrentie, die samenwerking vaak in de weg staat. Alle zeven emiraten zijn absolute monarchieën en hebben een zekere mate van autonomie. De luchthavens van Dubai en Abu Dhabi liggen 130 kilometer bij elkaar vandaan, waardoor een dual-hub-systeem wel goed te realiseren zou zijn.

Nonsense
Tim Clark doet in een vraaggesprek met Bloomberg het ‘nieuws’ over een op handen zijnde fusie af als ‘nonsens’. Maar de Britse CEO erkent dat zijn maatschappij het lastig heeft door de veranderende markt, met de opkomst van low cost long haul. Ook Qatar Airways – Qatar behoort niet tot de VAE – heeft zich ontwikkeld tot een geduchte concurrent.

Emirates is een netwerk-carrier die uitsluitend long haul vluchten uitvoert met widebodies: 93 Airbus A380’s en 150 Boeing 777’s. Etihad heeft ook narrow-bodies in dienst. Clark zegt nu dat Emirates mogelijk ook narrow-bodies in de vloot zal opnemen voor kortere afstanden in het Midden-Oosten. Hij verwijst naar een nieuwe, energiezuinige generatie vliegtuigen, met name de Boeing 737 MAX en de Airbus A320neo.

De 67-jarige Clark, die sinds 2003 aan het hoofd staat van Emirates, geeft ook aan dat zijn langste tijd in Dubai erop zit. “Ik ben ervan overtuigd dat mijn opvolger naar alle opties zal kijken,” aldus Clark.

Etihad heeft in het verleden steeds aangegeven niet met Emirates te willen samenwerken, laat staan te fuseren, maar de verlieslatende operaties in Europa kan mogelijk tot een andere keuze leiden. De CEO van Etihad, James Hogan, verlaat medio dit jaar het bedrijf, vermoedelijk omdat hij wordt afgerekend op de falende strategie. Intussen is Etihad intensief gaan samenwerken met Lufthansa, via codeshares.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Nieuwe grond-bond KLM i.o.

Nieuwe grond-bond KLM i.o.

12/08/2020

Een groep jonge KLM-employees aan de grond is bezig een nieuwe vakbond op te richten onder de naam UnifiedKLM. Mede-initiatiefnemer Jelle van Miltenburg zegt tegen Zakenreis dat veel personeel zich…

Heathrow kromp in juli 88 pct

Heathrow kromp in juli 88 pct

11/08/2020

Afgelopen juli reisden 860.000 passagiers via Heathrow, een krimp van 88 procent ten opzichte van juli 2019. De luchthaven constateert dinsdag wel een “lichte stijging” van het verkeer sinds het…

‘Enorme kansen’ BCD Travel

‘Enorme kansen’ BCD Travel

10/08/2020

BCD Travel heeft een nieuwe deal gesloten met SAP Concur voor zakelijke hotelreserveringen. BCD zegt dat overeenkomsten als deze in coronatijd “enorme kansen” bieden om “toegevoegde waarde te blijven leveren”…

Veel agressie door corona

Veel agressie door corona

10/08/2020

De Inspectie Leefomgeving en Transport zegt maandag zich zorgen te maken over de vele meldingen van “misdragende passagiers” aan boord van vliegtuigen, met vertrek van of aankomst op Nederlandse luchthavens….