
De Franse regering geeft de luchtvaartindustrie in eigen land nog eens steun ter waarde van acht miljard euro. Samen met de zeven miljard voor Air France, komt het totale hulppakket uit Parijs voor de branche daarmee voorlopig uit op 15 miljard.
De luchtvaart ligt door corona sinds eind maart grotendeels op zijn gat, airlines vervoeren nog maar enkele procenten van het aantal passagiers van voorheen. Voor maakbedrijven in de luchtvaart, zoals vliegtuigfabrikanten, betekent dit dat de vraag naar hun producten is gekelderd. Airlines plaatsen nauwelijks meer orders en schuiven bestaande bestellingen door of willen ervan af.
Arbeidsplaatsen
Frankrijk is het grootste land in de Europese luchtvaartindustrie, gevolgd door Duitsland. Door de coronacrisis staan duizenden arbeidsplaatsen op het spel – de Franse regering wil nu redden wat er te redden valt in de branche. Het plan omvat subsidies, staatsinvesteringen en leningen. Airbus lijkt zelf geen directe steun te krijgen, maar wel via toeleveranciers.
Airbus was vorig jaar de grootste fabrikant van passagiersvliegtuigen ter wereld. De Frans-Duits-Spaanse multinational is listed: 74 procent van de aandelen staat genoteerd aan zes Europese effectenbeurzen. De Franse en regering bezit 11 procent, de Duitse 10,9 en de Spaanse regering 4,1 procent.
Het hoofdkantoor van Airbus is statutair gevestigd in Leiden, de grote productiecentra van de onderneming bevinden zich in Frankrijk (Toulouse), Duitsland (Hamburg), Spanje (Sevilla) en de UK (Broughton). In totaal werken er 135.000 mensen voor Airbus, van wie rond de 50.000 in Frankrijk.

