Home / Luchtvaart / Franse aanklager: copiloot Germanwings crashte toestel met opzet

Franse aanklager: copiloot Germanwings crashte toestel met opzet

Franse aanklager: copiloot Germanwings crashte toestel met opzet

De Franse openbare aanklager Brice Robin heeft donderdagmiddag op een persconferentie gezegd dat alles erop wijst dat de crash van de Airbus A320 van Germanwings, twee dagen geleden in de Alpen, een bewuste actie is geweest van de copiloot.

Op basis van de opnames op de teruggevonden cockpit-voicerecorder concluderen de Franse onderzoekers dat er sprake was van opzet. “Het lijkt erop dat de Duitse copiloot, Andreas Lubitz, het toestel moedwillig wilde vernietigen,” zei Robin.

Hij voegde eraan toe dat er “geen enkele aanwijzing is voor een terroristische aanslag”. Ook een technisch mankement sluiten de Fransen uit.

De 27-jarige copiloot was vlak nadat het toestel op kruishoogte was gekomen, op een vlucht tussen Barcelona en Düsseldorf, op zeker moment alleen in de cockpit en ging niet in op herhaalde verzoeken van de gezagvoerder, die mogelijk naar het toilet was geweest, om de deur te openen.

De A320, met 150 inzittenden in totaal, daalde daarna geleidelijk en crashte na ongeveer tien minuten in de Franse Alpen, waarbij iedereen om het leven kwam. Het merendeel van de passagiers waren Duitsers en Spanjaarden; er zat één Nederlandse vrouw aan boord.

Robin zei dat het vliegtuig op dat moment van de crash een snelheid had van een geschatte 700 kilometer per uur, waardoor de inzittenden geen schijn van kans hadden.

De aanklager wilde het woord ‘zelfmoord’ niet in de mond nemen. “Als je 150 mensen achter je hebt zitten, kun je met een dergelijke actie niet spreken van zelfmoord.”

Op basis van de gesprekken uit de cockpit zeggen de Fransen dat er de eerste twintig minuten niets aan de hand was. Dan vraagt de gezagvoerder de copiloot het toestel over te nemen en is het geluid van de cockpitdeur te horen.

Robin: “De copiloot was toen alleen en heeft het toestel in een koers naar beneden gestuurd.” Op de tape is te horen dat de copiloot normaal ademt. De Fransen leiden hieruit af dat hij niet was overleden of buiten bewustzijn was.

Het slot op de deur van de A320 kan normaal gesproken van buitenaf worden geopend, door bemanningsleden die een toegangscode intikken. Maar in de cockpit is de mogelijkheid om dat te overrulen en de deur tijdelijk te vergrendelen.

Dit is bedoeld om bij het vermoeden van een kaping ervoor de zorgen dat niemand de cockpit kan binnenkomen door een bemanningslid in de cabine te bedreigen.

Maar dit systeem houdt geen rekening met boze opzet van de piloten zelf. Het is niet de eerste keer dat een vliegenier doelbewust een vliegtuig met alle inzittenden heeft laten neerstorten. De afgelopen twintig jaar gebeurde dat aantoonbaar zes keer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….