Home / Luchtvaart / Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Minister Hoekstra van Financiën en zijn Franse ambtgenoot Le Maire hebben vandaag overleg gevoerd over Air France-KLM. Na afloop zeiden de twee bewindslieden dat het ‘gezamenlijke belang’ voorop staat.

Wopke Hoekstra was in feite op het matje geroepen in Parijs, nadat de Nederlandse regering afgelopen dinsdag bekendmaakte te zijn begonnen aandelen te kopen in Air France-KLM. Le Maire herhaalde vandaag zijn eerdere woorden dat de stap uit Den Haag ‘onorthodox’ was.

Hoekstra zei op zijn beurt het ‘van cruciaal belang’ te vinden dat Air France-KLM, ‘een mooie onderneming’ in zijn woorden, beter gaat presteren. “Daarnaast moet er recht worden gedaan aan de belangen van beide staten. Het is mijn rotsvaste overtuiging dat dat hand in hand kan gaan.”

Harde taal van Le Maire bleef ditmaal achterwege, maar uit alles bleek deze week dat de Fransen – zowel de regering als het concern Air France-KLM zelf – onaangenaam verrast waren door de stap uit Nederland.

Geen overleg
Vooral het feit dat de Nederlandse staatsinterventie was genomen zonder enig overleg met Parijs kwam hard aan. Hoekstra verdedigde de geheime status van de operatie, die werd uitgevoerd namens hem door ABN AMRO, onder verwijzing naar de koersgevoeligheid.

Immers, als de markt er achter zou zijn gekomen dat de Nederlandse staat aandelen wilde kopen in de holding Air France-KLM zou de koers omhoog zijn gegaan, zo redeneerde hij. Of dat klopt? Nederland had op dinsdag 12,68 procent in handen en gaf meteen aan dit te willen optoppen tot 14 procent. In plaats van een stijging van de koers, ging deze de volgende dag hard onderuit. Nederland kocht de resterende 1,32 procent daardoor tegen een aanzienlijk lagere koers.

Ben Smith
De twee ministers gaven vandaag aan samen met de CEO van de holding, Ben Smith, te willen werken een ‘nieuwe toekomstvisie voor Air France-KLM.’ Hoekstra benadrukte de afgelopen dagen steeds dat KLM veel beter presteert dan Air France.

De jongste plannen van Smith zouden Air France een grotere rol moeten geven en dat druist in tegen het belang van KLM en Nederland, is zijn redenatie. Smith denkt daar anders over en vindt dat KLM niet voldoende is geïntegreerd in de holding en daarmee de ontwikkeling van Air France afremt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…