Home / Luchtvaart / Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Parijs en Den Haag zijn het ‘eens’ over Air France-KLM

Minister Hoekstra van Financiën en zijn Franse ambtgenoot Le Maire hebben vandaag overleg gevoerd over Air France-KLM. Na afloop zeiden de twee bewindslieden dat het ‘gezamenlijke belang’ voorop staat.

Wopke Hoekstra was in feite op het matje geroepen in Parijs, nadat de Nederlandse regering afgelopen dinsdag bekendmaakte te zijn begonnen aandelen te kopen in Air France-KLM. Le Maire herhaalde vandaag zijn eerdere woorden dat de stap uit Den Haag ‘onorthodox’ was.

Hoekstra zei op zijn beurt het ‘van cruciaal belang’ te vinden dat Air France-KLM, ‘een mooie onderneming’ in zijn woorden, beter gaat presteren. “Daarnaast moet er recht worden gedaan aan de belangen van beide staten. Het is mijn rotsvaste overtuiging dat dat hand in hand kan gaan.”

Harde taal van Le Maire bleef ditmaal achterwege, maar uit alles bleek deze week dat de Fransen – zowel de regering als het concern Air France-KLM zelf – onaangenaam verrast waren door de stap uit Nederland.

Geen overleg
Vooral het feit dat de Nederlandse staatsinterventie was genomen zonder enig overleg met Parijs kwam hard aan. Hoekstra verdedigde de geheime status van de operatie, die werd uitgevoerd namens hem door ABN AMRO, onder verwijzing naar de koersgevoeligheid.

Immers, als de markt er achter zou zijn gekomen dat de Nederlandse staat aandelen wilde kopen in de holding Air France-KLM zou de koers omhoog zijn gegaan, zo redeneerde hij. Of dat klopt? Nederland had op dinsdag 12,68 procent in handen en gaf meteen aan dit te willen optoppen tot 14 procent. In plaats van een stijging van de koers, ging deze de volgende dag hard onderuit. Nederland kocht de resterende 1,32 procent daardoor tegen een aanzienlijk lagere koers.

Ben Smith
De twee ministers gaven vandaag aan samen met de CEO van de holding, Ben Smith, te willen werken een ‘nieuwe toekomstvisie voor Air France-KLM.’ Hoekstra benadrukte de afgelopen dagen steeds dat KLM veel beter presteert dan Air France.

De jongste plannen van Smith zouden Air France een grotere rol moeten geven en dat druist in tegen het belang van KLM en Nederland, is zijn redenatie. Smith denkt daar anders over en vindt dat KLM niet voldoende is geïntegreerd in de holding en daarmee de ontwikkeling van Air France afremt.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Corona doodsteek voor HNA

Corona doodsteek voor HNA

21/02/2020

De Chinese overheid is van plan de verlieslijdende HNA Group te nationaliseren. HNA, met een reeks airlines in portefeuille en belangen in hotels en banken, sukkelde de afgelopen jaren al….

Kleine groei BCD Travel

Kleine groei BCD Travel

20/02/2020

Zakenreisorganisatie BCD Travel is in 2019 licht gegroeid, met een omzetstijging van één procent naar 27,5 miljard dollar, waarvan 10,9 miljard uit de omzet van partners. BCD Travel is onderdeel…

Air France-KLM: winst daalt

Air France-KLM: winst daalt

20/02/2020

Air France-KLM heeft over 2019 aanzienlijk minder winst gemaakt dan een jaar eerder. Zowel bij Air France als KLM daalden de resultaten. Voor de groep kromp de operationele winst met…