Home / Luchtvaart / FNV wil ingrijpen RvC van KLM over cabine-conflict

FNV wil ingrijpen RvC van KLM over cabine-conflict

FNV wil ingrijpen RvC van KLM over cabine-conflict

Het conflict tussen KLM en de cabine is nog steeds niet opgelost. FNV roept in een vraaggesprek met Zakenreis de commissarissen van KLM op om in te grijpen. Collega-bond VNC zegt verbolgen te zijn over de ‘onbuigzaamheid’ van KLM.

KLM vliegt sinds 30 oktober op een deel van de langeafstandsvluchten met een cabinelid minder, de zogeheten -1 CA maatregel, tot grote woede van de bonden die herhaaldelijk in actie kwamen. Dit had geen resultaat, evenmin als nieuw overleg tussen KLM en de VNC.

Volgens de bonden gaat het KLM niet per se om -1 CA, maar om kostenbesparingen, onder meer door productieverhoging, in welke vorm dan ook. FNV en VNC zeggen zich in de gesprekken met KLM bovendien zeer te hebben gestoord aan de onvermurwbare houding van de directie. Er is geen sprake van overleg, KLM legt een ‘dictaat’ op, zeggen de bestuurders Annette Groeneveld van VNC en Zakaria Boufangacha van FNV tegen Zakenreis. “Dit is gedrag van mannetjesputters,” zegt Groeneveld.

Patstelling
Hoe wordt de patstelling tussen KLM en de bonden doorbroken?  Boufangacha is pessimistisch: “KLM wil gewoon besparen, linksom of rechtsom. Als KLM het huidige systeem zou kunnen handhaven, 30 procent goedkoper, vindt de directie dat ook prima. FNV kan pas het overleg ingaan als er beweging is bij KLM. Maar dat is vooralsnog niet het geval. De raad van commissarissen van KLM moet de directie tot de orde te roepen en haar verantwoordelijkheid nemen.”

Annette Groeneveld: “We zijn nog in gesprek, maar of we er uitkomen durf ik niet te zeggen.” In een verklaring aan KLM heeft de VNC laten weten niet kunnen leven met de ‘onbuigzaamheid’ van KLM door vast te houden aan de -1 CA maatregel.

De indruk die de bonden hebben van de situatie in de cabine na de invoering van -1 CA is niet best. Het personeel kan volgens VNC en FNV de werkdruk niet meer aan. KLM ziet zelf ook dat het niet werkt, zegt Zakaria Boufangacha. “KLM heeft ‘-1 CA’ met pijn in het hart doorgevoerd en betaalt op langere termijn de prijs, want passagiers zullen doorkrijgen dat ze minder service krijgen.”

Annette Groeneveld is het daarmee eens: “KLM vindt ‘-1 CA’ beroerd, maar het was het enige waarmee ze ons direct kon treffen zonder de geldende cao te overtreden.” Boufangacha: “De lagere CA-bezetting is onderdeel van een politiek spel om de druk op het personeel te vergroten en dat vind ik kwalijk. KLM staat zich erop voor customer centric te opereren. Dan moet je juist extra bemanning aan boord brengen en niet minder.”

In Zakenreis # 489 staat een stuk onder de kop ‘De macho’s van KLM op de zevende verdieping’ over het cabineconflict. Op deze site staan delen afgedrukt onder het tabblad ‘Artikelen’. Alles lezen? Neem dan een abonnement op Zakenreis Magazine. Ontvang hét vakblad voor de Nederlandse zakenreisindustrie voor maar 35 euro per jaar (tien uitgaven).

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….