Home / Luchtvaart / FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

Een groep werknemers van KLM, gesteund door vakbond FNV, eist gelijke behandeling van uitzendkrachten en vaste werknemers bij hun werkgever. Ze zullen morgen hiertoe een petitie overhandigen aan de KLM-directie.

“Bij KLM werken veel mensen met een onzeker contract. De uitzendkrachten worden niet alleen minder betaald, ze hebben ook te maken met onredelijke regels die voor hun vaste collega’s niet gelden,” stelt FNV Luchtvaart in een verklaring.

“Zo krijgen ze de tijd niet vergoed die ze kwijt zijn aan noodzakelijke scholing en het aanvragen van hun Schipholpas. Elke zes maanden moeten ze opnieuw een pas aanvragen, hun vaste collega’s maar een keer in de vijf jaar. Bij te laat komen, krijgen ze strafpunten uitgedeeld, ook als het pure overmacht is.”

Laagste trede
FNV heeft daarom een ‘petitie voor gelijke behandeling’ georganiseerd, die inmiddels door 700 uitzendkrachten is ondertekend. Morgen wordt deze door een afvaardiging van uitzendkrachten en vaste medewerkers aangeboden aan de KLM-directie in Amstelveen.

FNV-bestuurder Jan van den Brink zegt: “Uitzendkrachten staan op de laagste trede van de arbeidsmarkt: ze moeten de gaten in roosters vullen, doen vaak de minst aantrekkelijke werkzaamheden en hebben de minste rechten. Uitzendkrachten worden maar een deel van de dienst ingezet. Daardoor wordt de werkdruk opgevoerd, voor vast en voor flex. Daarmee kan op den duur een veiligheidsrisico ontstaan.”

Dubbeltje
KLM wil volgens FNV ‘voor een dubbeltje op de eerste rang zitten’ en kiest daarom voor de ‘goedkoopste uitzendbureaus.’ Van den Brink: “De problemen die we tegenkomen, spelen bij alle drie de uitzendbureaus die bij KLM actief zijn. KLM is opdrachtgever en verantwoordelijk, want zij stellen de eisen aan de uitzendbureaus. Die race naar beneden is op heel Schiphol gaande. Daar moet een eind aan gemaakt worden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Actief parkeerprogram KLM

Actief parkeerprogram KLM

02/04/2020

Als gevolg van de corona-crisis staat een groot deel van de KLM- vliegtuigen stil op Schiphol. De airline zegt hierbij een ‘actief parkeerprogramma’ uit te voeren dat ervoor moet zorgen…

BA schort 36.000 banen op

BA schort 36.000 banen op

02/04/2020

British Airways is van plan 36.000 werknemers met onbetaald verlof te sturen in verband met de coronacrisis. De Britse overheid zal tijdelijk 80 procent van de BA-salarissen betalen, met een…