Home / Luchtvaart / FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

FNV eist gelijke behandeling voor alle werknemers bij KLM

Een groep werknemers van KLM, gesteund door vakbond FNV, eist gelijke behandeling van uitzendkrachten en vaste werknemers bij hun werkgever. Ze zullen morgen hiertoe een petitie overhandigen aan de KLM-directie.

“Bij KLM werken veel mensen met een onzeker contract. De uitzendkrachten worden niet alleen minder betaald, ze hebben ook te maken met onredelijke regels die voor hun vaste collega’s niet gelden,” stelt FNV Luchtvaart in een verklaring.

“Zo krijgen ze de tijd niet vergoed die ze kwijt zijn aan noodzakelijke scholing en het aanvragen van hun Schipholpas. Elke zes maanden moeten ze opnieuw een pas aanvragen, hun vaste collega’s maar een keer in de vijf jaar. Bij te laat komen, krijgen ze strafpunten uitgedeeld, ook als het pure overmacht is.”

Laagste trede
FNV heeft daarom een ‘petitie voor gelijke behandeling’ georganiseerd, die inmiddels door 700 uitzendkrachten is ondertekend. Morgen wordt deze door een afvaardiging van uitzendkrachten en vaste medewerkers aangeboden aan de KLM-directie in Amstelveen.

FNV-bestuurder Jan van den Brink zegt: “Uitzendkrachten staan op de laagste trede van de arbeidsmarkt: ze moeten de gaten in roosters vullen, doen vaak de minst aantrekkelijke werkzaamheden en hebben de minste rechten. Uitzendkrachten worden maar een deel van de dienst ingezet. Daardoor wordt de werkdruk opgevoerd, voor vast en voor flex. Daarmee kan op den duur een veiligheidsrisico ontstaan.”

Dubbeltje
KLM wil volgens FNV ‘voor een dubbeltje op de eerste rang zitten’ en kiest daarom voor de ‘goedkoopste uitzendbureaus.’ Van den Brink: “De problemen die we tegenkomen, spelen bij alle drie de uitzendbureaus die bij KLM actief zijn. KLM is opdrachtgever en verantwoordelijk, want zij stellen de eisen aan de uitzendbureaus. Die race naar beneden is op heel Schiphol gaande. Daar moet een eind aan gemaakt worden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM: mondkapjes naar China

KLM: mondkapjes naar China

27/01/2020

KLM voorziet de crew op vluchten naar China sinds enkele dagen van mondkapjes, in verband met het daar heersende coronavirus. Dit zegt een woordvoerder tegen Zakenreis. Het dragen van de…

Eerste vlucht Boeing 777-9

Eerste vlucht Boeing 777-9

27/01/2020

Een Boeing 777-9 heeft zondag een eerste testvlucht afgelegd, nabij Seattle. De Amerikaanse fabrikant, die de vlucht van het nieuwe vliegtuig enkele malen uitstelde, zegt ‘tevreden’ te zijn over de…

Accor doet plastic in de ban

Accor doet plastic in de ban

24/01/2020

Accor wil binnen drie jaar alle plastic wegwerpartikelen voor de eigen hotelgasten verbannen en vervangen door duurzaam materiaal. De hotelgroep sluit hiermee aan bij het Global Plastics Initiative van de…

Air France vermijdt Wuhan

Air France vermijdt Wuhan

23/01/2020

Air France heeft de vluchtuitvoering naar Wuhan opgeschort wegens de uitbraak van het coronavirus in deze Chinese stad. De Franse partner van KLM is de enige Europese carrier die een…