Home / Luchtvaart / FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

Ryanair handelt mogelijk in strijd met het Nederlands arbeidsrecht door de ‘slechte’ arbeidsvoorwaarden van de cabin crew. Dit zegt FNV, maar de bond onderneemt zelf geen actie.

FNV heeft berekend dat cabine-medewerkers op de Ryanair-basis in Eindhoven ‘vaak’ rond moeten komen van minder dan duizend euro netto per maand. Ryanair hanteert ook in Nederland het Ierse arbeidsrecht, dat zeer sober is voor werknemers. Alleen de uren tijdens een vlucht worden betaald. Bij vertraging krijgt het personeel geen extra loon en voor niet-gebruikte standby-diensten thuis bestaat evenmin een vergoeding.

‘Het merendeel van het cabinepersoneel van Ryanair in Eindhoven (in totaal 75 mensen) wordt ingehuurd via een Iers uitzendbureau dat exclusief voor Ryanair werkt,’ zegt FNV in een verklaring. ‘Bij ziekte wordt niet doorbetaald. Alleen voor een kleine groep medewerkers met een vast contract betaalt Ryanair een ziektekostenvergoeding.’

Het business model van Ryanair is, zo zegt FNV, gericht op ‘zo laag mogelijke arbeidskosten en zoveel mogelijk verdienen op het personeel.’ Wie stewardess of steward wil worden bij Ryanair moet zelf de opleiding betalen (kosten tussen de 3.600 en 4.200 euro) en de aanschaf van het uniform bekostigen. Ryanair vliegt ook vanaf Schiphol, maar die operatie is relatief klein, al heeft de Ierse prijsvechter plannen om op Schiphol uit te breiden.

FNV zegt te verwachten dat het model van Ryanair voor de rechter ‘geen stand zal houden’, maar de bond spant geen geding aan tegen Ryanair, om onduidelijke redenen. In België is Ryanair wegens de arbeidsomstandigheden in de cabine wel al voor de rechter gesleept. Deze procedure is nog gaande.

FNV doet een oproep aan het volgende kabinet. Asmae Hajjari, bestuurder van FNV Luchtvaart zegt in de verklaring: “Wat Ryanair doet, is oneerlijke concurrentie door de regels te omzeilen. We moeten dit soort arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden niet accepteren op luchthaven Eindhoven en ook niet op Schiphol. We vinden dat hier een rol is weggelegd voor het nieuwe kabinet.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren volgens de GGD ten minste 15 mensen besmet met corona, een aantal dat kan oplopen naar 85, omdat nog niet…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…

Schiphol weer licht omhoog

Schiphol weer licht omhoog

22/11/2021

Vorige maand reisden 3,7 miljoen passagiers via Schiphol, zo blijkt uit cijfers van de luchthaven. Dit is een stijging ten opzichte van de 3,4 miljoen reizigers in september, maar nog…