Home / Luchtvaart / FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

Ryanair handelt mogelijk in strijd met het Nederlands arbeidsrecht door de ‘slechte’ arbeidsvoorwaarden van de cabin crew. Dit zegt FNV, maar de bond onderneemt zelf geen actie.

FNV heeft berekend dat cabine-medewerkers op de Ryanair-basis in Eindhoven ‘vaak’ rond moeten komen van minder dan duizend euro netto per maand. Ryanair hanteert ook in Nederland het Ierse arbeidsrecht, dat zeer sober is voor werknemers. Alleen de uren tijdens een vlucht worden betaald. Bij vertraging krijgt het personeel geen extra loon en voor niet-gebruikte standby-diensten thuis bestaat evenmin een vergoeding.

‘Het merendeel van het cabinepersoneel van Ryanair in Eindhoven (in totaal 75 mensen) wordt ingehuurd via een Iers uitzendbureau dat exclusief voor Ryanair werkt,’ zegt FNV in een verklaring. ‘Bij ziekte wordt niet doorbetaald. Alleen voor een kleine groep medewerkers met een vast contract betaalt Ryanair een ziektekostenvergoeding.’

Het business model van Ryanair is, zo zegt FNV, gericht op ‘zo laag mogelijke arbeidskosten en zoveel mogelijk verdienen op het personeel.’ Wie stewardess of steward wil worden bij Ryanair moet zelf de opleiding betalen (kosten tussen de 3.600 en 4.200 euro) en de aanschaf van het uniform bekostigen. Ryanair vliegt ook vanaf Schiphol, maar die operatie is relatief klein, al heeft de Ierse prijsvechter plannen om op Schiphol uit te breiden.

FNV zegt te verwachten dat het model van Ryanair voor de rechter ‘geen stand zal houden’, maar de bond spant geen geding aan tegen Ryanair, om onduidelijke redenen. In België is Ryanair wegens de arbeidsomstandigheden in de cabine wel al voor de rechter gesleept. Deze procedure is nog gaande.

FNV doet een oproep aan het volgende kabinet. Asmae Hajjari, bestuurder van FNV Luchtvaart zegt in de verklaring: “Wat Ryanair doet, is oneerlijke concurrentie door de regels te omzeilen. We moeten dit soort arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden niet accepteren op luchthaven Eindhoven en ook niet op Schiphol. We vinden dat hier een rol is weggelegd voor het nieuwe kabinet.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….