Home / Luchtvaart / FNV klaagt over KLM

FNV klaagt over KLM

FNV klaagt over KLM

Het werk bij de bagageafhandeling van KLM is zo zwaar dat werknemers er blijvende lichamelijke schade door oplopen. Dat zegt FNV op basis van  onderzoek door haar Bureau Beroepsziekten.

Bij KLM Ground Services worden de normen voor fysiek werk overschreden, stelt de bond, het werk op de bagageafdeling is ‘slecht voor de gezondheid’. In het onderzoek staat dat medewerkers op een gemiddelde werkdag tussen de 11.000 en 18.000 kilo bagage per persoon verwerken. ‘Nek- en rugklachten en schade aan polsen en schouders is het gevolg,’ aldus FNV.

‘Mensen worden ziek van hun werk. Dit is een structureel probleem voor KLM. De winst van het bedrijf gaat blijkbaar ten koste van de werknemers,’ zegt Jan van den Brink van FNV Luchtvaart, in een verklaring.

Schokkend
Van den Brink heeft het rapport overhandigd aan KLM, voorafgaand aan de cao-onderhandelingen voor het grondpersoneel. ‘Deze uitkomsten zijn zo schokkend dat er direct maatregelen moeten worden genomen. We willen dat dit rapport onderdeel wordt van de cao-gesprekken. Bovendien stellen we KLM bij voorbaat aansprakelijk voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. Hierdoor komt de bewijslast bij de werkgever te liggen en niet langer bij de werknemer. De KLM moet aantonen dat ze aan haar zorgplicht heeft voldaan.’

Bijna de helft van de beroepsziekten binnen KLM komt voor bij Ground Services, zegt FNV, terwijl de 4.500 werknemers op die afdeling 14 procent van het totale personeelsbestand (32.000) bij de airline uitmaken. Ook het ziekteverzuim bij de afhandeling is volgens de bond hoger: gemiddeld tien procent, ‘met uitschieters van twintig procent.’

Twaalf kisten per dag
FNV laat in haar onderzoek afhandelaars aan het woord. Zo zegt Davis (achternaam wordt niet genoemd): ‘Vroeger deden we zes kisten (vliegtuigen) per dag, tegenwoordig zijn dat er twaalf. Nu krijg je 45 minuten voor een kist, vroeger was dat een uur. Laatst hadden we van 05.00 tot 10.30 uur al negen kisten gedaan. Dan ga je naar je de volgende kist en krijg je te horen dat je niet snel genoeg bent gekomen. Toen moest ik even tot tien tellen.’

Een andere werknemer, Roel (ook geen achternaam genoemd), zegt tegen FNV: ‘We rennen continu van kist naar kist. Normaal zouden we kisten onder de 1.500 kilo met twee personen moeten afhandelen en boven de 1.500 kilo met vier personen. Het gebeurt helaas vaak dat we ook grote kisten met twee man afhandelen, omdat er te weinig collega’s zijn. Je moet je voorstellen dat je niet in het ruim kan staan, daar is het te krap voor. Dan lig je op je rug om de koffers op de juiste plaats te zetten of je zit op je knieën met een gebogen rug en duwt en trekt aan vracht die 150 à 200 kilo weegt. Ik heb zelf rugklachten gehad en dan ben ik nog maar 28 jaar. Kan je nagaan als je iets ouder bent.’

Concurrentie
Jan van den Brink: ‘Het is tijd om KLM tot de orde te roepen. Het is de grootste werkgever op Schiphol en zou een voorbeeld moeten zijn voor de hele luchtvaartsector. Maar de concurrentiestrijd die aan de gang is, zorgt ervoor dat alle werkgevers elkaar gek maken in de strijd om de passagier. Overal wordt winst gemaakt over de ruggen van werknemers. En daar moet paal en perk aan gesteld worden, door KLM zelf en door Schiphol.’

FNV heeft de financiële cijfers 2017 van KLM doorgerekend en komt dan uit op 17.000 euro winst per werknemer. ‘KLM hoort te investeren in haar mensen, waardoor het mogelijk wordt na jaren van fysiek zwaar werk andere functies binnen KLM te gaan uitoefenen,’ zegt FNV.

De bond wil met KLM het ‘generatiepact’ uitbouwen, waardoor meer ouderen minder kunnen gaan werken met behoud van pensioenopbouw en jongeren in dienst kunnen komen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Laatste dag van VVR bij KLM

Laatste dag van VVR bij KLM

12/07/2020

Zondag 12 juli is de laatste dag dat KLM’ers zich kunnen inschrijven voor de VRR, de vrijwillige vertrekregeling. Daarna bepaalt KLM zelf wie er weg moet. Dit najaar volgt een…

Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…