
FNV verwacht een ‘hete KLM-zomer’ zowel op de grond als in de lucht. Dit zegt de vakbond donderdag naar aanleiding van cao-overleg met de directie, dat ‘zeer teleurstellend’ is verlopen. Eerder liet ook de VNC zich al zeer negatief uit over de cao-besprekingen.
“KLM presenteerde niet meer dan een verkapt reorganisatieplan. De planning voor deze winter komt in de knel door een tekort aan 250 fte. Terwijl KLM zelf een probleem creëert, verwacht het van ons een kostenbesparende oplossing. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld,” aldus Zakaria Boufangacha van FNV Luchtvaart. Volgens de bond had KLM ‘allang’ meer mensen in vaste dienst moeten nemen, omdat er sprake is van een ‘structureel werkaanbod’.
Werkdruk
Boufangacha: “KLM heeft zich vastgebeten in besparingsdoelstellingen en productiviteitsverbeteringen. Hierdoor stijgt de werkdruk en daar is de klant niet bij gediend. Terwijl het logischer en beter is om juist te investeren in het vak en de mensen. Daar is financieel voldoende ruimte voor. Bovendien heeft het cabinepersoneel recht op meer respect, zeker na alle offers dat het heeft gebracht én de bonussen die zijn uitgekeerd aan topmanagers.”
FNV denkt dat KLM afstevent op ‘een clash’ met het cabinepersoneel en het grondpersoneel. De bond zegt dat het cao-overleg voor ‘de grond’ op 7 juli voortijding werd voortijdig afgebroken en dat KLM per brief door de bond werd gesommeerd om terug te keren aan de onderhandelingstafel.
“De productiviteit is gestegen en er is al flink aan arbeidsvoorwaarden ingeleverd. Daarnaast is er nog een reorganisatie gaande waardoor veel grondpersoneel binnenkort boventallig wordt. Hoog tijd dat KLM de teugels richting haar medewerkers laat vieren en investeert in het vakmanschap”, aldus Jan van den Brink van FNV Luchtvaart. Morgen vindt weer overleg over een cao voor het grondpersoneel plaats tussen bonden en directie.
Doorgeschoten marktwerking
Volgens FNV zijn er ‘tal van problemen’ op Schiphol. “Er verdwijnen steeds meer vaste banen, arbeidsvoorwaarden worden aangetast, de werkdruk neemt toe en door de staat gesubsidieerde luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten veroveren de Europese markt voor intercontinentaal vliegen. Ook dreigen low cost carriers de norm te gaan wordenin de luchtvaart”, schrijft de bond.
“De doorgeslagen liberalisering van de luchtvaartsector leidt inderdaad tot druk op kwaliteitsbanen en de werkgelegenheid op Schiphol. KLM wil hierin meegaan, maar we moeten juist gezamenlijk deze ‘race-to-the-bottom’ stoppen. Dat kan door een gelijk speelveld te creëren.”

