Home / Luchtvaart / FNV en VNC bij KLM oneens

FNV en VNC bij KLM oneens

FNV en VNC bij KLM oneens

De twee cabine-bonden bij KLM: VNC en FNV, zijn het weer oneens over de te volgen strategie tegen de -1 CA maatregel. FNV wil op 8 januari staken, VNC eerst opnieuw praten.

De onderhandelingen voor een nieuwe cabine-cao liepen eind vorig jaar stuk omdat de KLM-directie niet bereid bleek -1 CA, de maatregel om met één cabinelid minder te vliegen op een deel van de long haul – veertien maanden geleden doorgevoerd – terug te draaien. VNC is daarna ingegaan op het aanbod van KLM om ‘informeel’ verder te praten. De bond zegt dat ‘de ambitie’ is om ‘in een kleine setting’ te onderzoeken op welke punten de partijen elkaar nog wel kunnen vinden. ‘Met het uiteindelijk doel om toch tot een nieuwe en gebalanceerde cabine-cao te komen.’

FNV Cabine, de kleinste van de twee bonden, wil niet meer praten met KLM voordat -1 CA van tafel is en begrijpt niets van de opstelling van de VNC. ‘Zonder zicht op het intrekken van -1 CA en een verbeterd cao-bod heeft praten geen zin en werken we alleen maar mee aan de vertragingstactiek van KLM,’ stelt FNV. Volgens de bond levert de maatregel KLM per maand anderhalf miljoen euro op, ‘zonder een cent compensatie’ voor het personeel.

Actie
FNV kondigde een maand geleden aan op 8 januari te zullen gaan staken tegen -1 CA en de bond houdt nu vast aan dit plan. ‘Er past maar één reactie zolang we bij KLM geen aantoonbaar forse beweging zien en dat is actie,’ aldus FNV.

Het is niet de eerste keer dat de twee bonden van mening verschillen over de strategie tegen -1 CA, waar beide vanaf het begin fel op tegen waren. Vorig jaar organiseerde de VNC korte werkonderbrekingen en deze bond was ook de eerste die in september 2017 het eindbod van KLM voor een nieuwe cao, waarin -1 CA gehandhaafd bleef, afwees.

FNV zag aanvankelijk nog ‘positieve elementen’ in het bod van KLM en legde het aan haar leden voor. Die stemden met grote meerderheid tegen het eindbod, waarna de FNV koos voor een actiestrategie.

Harde eis
De VNC verdedigt haar huidige opstelling. ‘Onze harde eis blijft dat KLM haar bezuinigingsdoelstellingen naar beneden bijstelt. Dit is ook letterlijk meegedeeld aan CEO Elbers. Het eerder door KLM afgewezen VNC voorstel (dat naar de zin van KLM te weinig opleverde) is het uitgangspunt,’ zegt de bond op haar website.

De VNC houdt vast aan het intrekken van -1 CA, maar lijkt daar iets minder stellig in. ‘Het gefaseerd introduceren van een aangepaste cabinebemanningssamenstelling, in combinatie met werkdrukverlagende maatregelen’ staat bij de VNC nu voorop. De bond stelt aansluitend dat ‘daarmee de -1 CA maatregel wordt teruggedraaid met een uiterste deadline.’

Of KLM en VNC al ‘informeel’ hebben gepraat is niet duidelijk. Grote vraag is wat er op 8 januari zal gebeuren. FNV Cabine wil dan een dag lang staken en roept haar  leden die Schiphol als vertrekpunt hebben op om mee te doen. Hoeveel FNV’ers en vooral hoeveel VNC’ers daartoe bereid valt te bezien.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus lanceert de A220

Airbus lanceert de A220

11/07/2018

Airbus heeft haar ‘nieuwe’ vliegtuig onthuld: de A220, de  naamsverandering van een bestaand toestel, de CSeries. Zakenreis maakte onlangs al bekend dat dit zou gebeuren. De Europese fabrikant nam vorig…