Home / Luchtvaart / FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM op ramkoers

FNV en KLM liggen op ramkoers over de komende reorganisatie. De regering wil in ruil voor de miljardensteun een loonoffer van alle werknemers, stelt de directie. Maar de bond bestrijdt dit en zegt dat KLM de voorwaarden ‘verbuigt.’

Om de corona-crisis te overleven heeft KLM een steunpakket van de overheid ontvangen, bestaande uit zachte leningen – de te betalen rente is vrijwel nul – ter waarde van 3,4 miljard euro. Ook ontvangt KLM sinds maart subsidie voor de loonsom; dit bedrag loopt aan het eind van 2020 op tot een miljard euro. In ruil voor al deze gulheid uit Den Haag eist minister Wopke Hoekstra van Financiën van KLM wel een aanzienlijke reductie van de kosten, voorlopig bepaald op 15 procent.

De lonen vormen momenteel verreweg de hoogste post op de begroting van KLM en dus wil de directie daar vooral in snijden. En hier botst de directie met de opvattingen van FNV. De KLM-top stelt dat al het personeel moet inleveren, de vakbond verwijst naar uitspraken van Hoekstra en de Tweede Kamer die vragen om iedereen die tot anderhalf keer modaal verdient te ontzien. “Als het haar goed uitkomt, verbuigt KLM de voorwaarden van de overheid. En als het niet goed uitkomt, stelt ze dat er geen ruimte is,” zegt FNV in een verklaring.

Geen bijdrage
“KLM wil dat iedereen de loonsverhogingen uit het vorige cao-akkoord (2 x 2,5 procent) inlevert. Dat betekent echter dat iedereen tot aan 1,5 keer het modale inkomen hetzelfde inlevert. Dat is in strijd met wat de overheid en Tweede Kamer vragen: beneden modaal geen bijdrage, tot 1,5 keer modaal ontzien,” aldus FNV.

Ook bij het sociaal plan voor het personeel dat moet vertrekken constateert de bond “grote verschillen.” FNV Luchtvaart vindt dat de ‘boventalligheid’ zonder gedwongen ontslagen opgelost moet worden. “Alleen als de situatie nog slechter wordt dan nu, willen we denken aan ontslag. Bij de reorganisatieplannen, zoals die er nu liggen, moet dat oplosbaar zijn.” De bond zegt dat KLM een korte bemiddelingsperiode van zes maanden wil en een “lage” ontslagvergoeding van maximaal 16 maanden.

Tijd dringt
De FNV zegt: “De tijd begint te dringen. De overheid wil op 1 oktober 2020 weten of KLM aan de voorwaarden voor de lening en de garanties voldoet. Het is al bijna 1 oktober en we hebben nog twee overlegdata staan. De kans is dus groot dat er op 1 oktober geen afspraken zijn.”

“We bereiden ons nu al voor op wat we in geval van geen akkoord gaan doen. We kunnen bijvoorbeeld naar de minister om aan te tonen dat KLM voorstellen doet die in strijd zijn met de voorwaarden. En we kunnen bij de rechter altijd naleving van de oude cao eisen,” aldus de bond.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
KLM wil commitment bonden

KLM wil commitment bonden

30/10/2020

KLM heeft de vakbonden ‘dringend’ gevraagd een ‘commitment clausule’ te tekenen waarin ze akkoord gaan met langer durende bezuinigingen dan eerder was afgesproken. Zaterdag 31 oktober zal minister van Financiën…

Spoedoverleg bij KLM

Spoedoverleg bij KLM

30/10/2020

De directie van KLM voert vrijdag spoedoverleg met de bonden, aangezien het ingediende steunplan mogelijk wordt verworpen in Den Haag. KLM moet van de regering dieper snijden in de kosten,…

Megaverlies Air France-KLM 

Megaverlies Air France-KLM 

30/10/2020

Air France-KLM heeft over het derde kwartaal een nettoverlies geleden van bijna 1,7 miljard euro, zo heeft het bedrijf vrijdag voorbeurs bekendgemaakt. Q3 was wel beter dan Q2, maar in…

GBTA koopt ACTE-geheimen

GBTA koopt ACTE-geheimen

29/10/2020

GBTA wil de intellectuele eigendommen van het failliete ACTE, waaronder merknamen, software, knowhow en handelsgeheimen overnemen. Daaronder valt ook de opzet van educatieve sessies die ACTE organiseerde. Op papier komt…