Home / Luchtvaart / FNV: beroep om lifo kansloos

FNV: beroep om lifo kansloos

FNV: beroep om lifo kansloos

FNV Cabine heeft in een verklaring donderdag afstand genomen van collegabond VNC die onverkort via de rechter last-in-first-out wil afdwingen bij de komende reorganisatie. FNV is daarentegen bereid tot “creatieve afspraken” met KLM en heeft opgeroepen tot een “constructief gesprek.”

De rechtbank Amsterdam verwierp op 30 juni in kort geding de eis van de VNC op lifo. Begin deze week ging de grootste van de twee cabinebonden hiertegen in hoger beroep, een traject dat naar verwachting twee tot drie maanden gaat duren. FNV Cabine vindt dat geen idee: “Het is onze stellige verwachting dat het oordeel in hoger beroep gelijk zal zijn aan het eerdere oordeel van de kantonrechter.”

De directie van KLM wil wettelijke afspiegeling per afdeling als principe bij een ontslagronde, in plaats van lifo. Hoewel FNV niet staat te juichen over het directieplan, ziet de bond alleen een oplossing via de dialoog en vindt zij het traject van de VNC tijdsverlies.

Niet achterover leunen
“Het is nu geen tijd om achterover te leunen. FNV Cabine wil zo snel mogelijk het gesprek aangaan over maatwerkmethodes. Alleen zo kunnen we met elkaar onderzoeken of er varianten zijn die beter passen bij Cabine dan wettelijke afspiegeling. Wij roepen de onderhandelingsdelegaties dan ook op om de komende tijd goed te benutten om mogelijke varianten en de gevolgen daarvan door te rekenen,” aldus de vakbond.

Hoeveel van de rond 30.000 personeelsleden er bij KLM uit moeten als gevolg van de corona-crisis is nog niet duidelijk. Eerder circuleerden getallen van 5.000 á 6.000. Het aantal personeelsleden dat vrijwillig bereid is te vertrekken is 2.400. KLM wil in oktober de reorganisatie in gang zetten en zal nog deze maand duidelijkheid geven over de omvang.

“Vanaf dat moment hebben we meer zicht op eventuele boventalligheid. FNV Cabine zal alles op alles zetten om gedwongen ontslagen te voorkomen,” aldus de bond. “Wij hebben diverse voorstellen ingediend. KLM reageerde met name positief op deeltijdwerken. Mocht het niet lukken om boventalligheid te voorkomen door vrijwillige instrumenten, dan zullen er afspraken worden gemaakt als vangnet, vastgelegd in een sociaal plan.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….