Home / Luchtvaart / Flying into the Future

Flying into the Future

Flying into the Future

Innovaties in IT zullen ervoor zorgen dat we in 2015 op een totaal andere manier reizen. Dit stelt luchtvaartcommunicatiebureau SITA in het rapport Flying into the Future.

Zowel de wijze waarop passagiers reizen boeken als het gebruik van selfservice faciliteiten onderweg zullen een transformatie ondergaan. Airlines en luchthavens verwachten dat het web en de mobiele telefoon de top-2 verkoopkanalen zijn over drie jaar. Passagiers willen een persoonlijker koopervaring en de luchtvaart speelt daarop in. Zo heeft Alaska Airlines een app die gebruikers wijst op afgeprijsde vliegtickets vanaf hun woonplaats en/of naar steden waar hun vrienden wonen.

De selfservice mogelijkheden worden uitgebreid, omdat passagiers meer controle willen hebben over hun reis. In 2015 zal 90 procent van de airlines mobiele check-in mogelijk maken. Vandaag de dag is dat nog 50 procent. Passagiers zullen 2D-instapkaarten (met een streepjescode) of contactloze technologie, zoals Near Field Communications (NFC) gebruiken tijdens verschillende fases in het reisproces. Te denken valt aan boarden, fast-track controlepunten en toegang tot lounges. Japan Airlines heeft bijvoorbeeld de dienst Touch & Go geïntroduceerd, een app die het mogelijk maakt om zelf bij de gate te boarden door middel van smartphones met NFC-technologie. De luchthaven Toulouse-Blagnac test deze dienstverlening ook.

Verder denkt SITA dat klantenservice meer gericht wordt op mobiele toepassingen en sociale media. Negen op de tien luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zal in 2015 vluchtupdates verstrekken via smartphone apps. Maar er worden ook applicaties ontwikkeld die de klantbeleving moeten verbeteren. Zo hebben medewerkers op de luchthaven Narita in Tokio iPads gekregen, waarmee ze in de terminal rondlopen en passagiers snel kunnen voorzien van informatie over de luchthaven zelf, vluchten en hotels. Edinburgh Airport heeft een app die passagiers in staat stelt hun reis van en naar het vliegveld te plannen, een parkeerplaats te boeken en de voortgang van hun vlucht te volgen.

De katalysator voor de drie genoemde ontwikkelingen is betere zakelijke data. In 2015 zal 80 procent van de luchthavens en airlnies investeren in oplossingen die strategische bedrijfsinformatie Business Intelligence, BI) verzamelen. De nadruk ligt daarbij op het verbeteren van de klantenservice en de klanttevredenheid, vaak via gepersonaliseerde diensten. Vueling doet bijvoorbeeld onderzoek naar haar klanten via sociale media in een poging hen beter te begrijpen. Deze informatie wordt vervolgens geïntegreerd in het BI-systeem om de loyaliteit te vergroten.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…