Home / Luchtvaart / Flying into the Future

Flying into the Future

Flying into the Future

Innovaties in IT zullen ervoor zorgen dat we in 2015 op een totaal andere manier reizen. Dit stelt luchtvaartcommunicatiebureau SITA in het rapport Flying into the Future.

Zowel de wijze waarop passagiers reizen boeken als het gebruik van selfservice faciliteiten onderweg zullen een transformatie ondergaan. Airlines en luchthavens verwachten dat het web en de mobiele telefoon de top-2 verkoopkanalen zijn over drie jaar. Passagiers willen een persoonlijker koopervaring en de luchtvaart speelt daarop in. Zo heeft Alaska Airlines een app die gebruikers wijst op afgeprijsde vliegtickets vanaf hun woonplaats en/of naar steden waar hun vrienden wonen.

De selfservice mogelijkheden worden uitgebreid, omdat passagiers meer controle willen hebben over hun reis. In 2015 zal 90 procent van de airlines mobiele check-in mogelijk maken. Vandaag de dag is dat nog 50 procent. Passagiers zullen 2D-instapkaarten (met een streepjescode) of contactloze technologie, zoals Near Field Communications (NFC) gebruiken tijdens verschillende fases in het reisproces. Te denken valt aan boarden, fast-track controlepunten en toegang tot lounges. Japan Airlines heeft bijvoorbeeld de dienst Touch & Go geïntroduceerd, een app die het mogelijk maakt om zelf bij de gate te boarden door middel van smartphones met NFC-technologie. De luchthaven Toulouse-Blagnac test deze dienstverlening ook.

Verder denkt SITA dat klantenservice meer gericht wordt op mobiele toepassingen en sociale media. Negen op de tien luchthavens en luchtvaartmaatschappijen zal in 2015 vluchtupdates verstrekken via smartphone apps. Maar er worden ook applicaties ontwikkeld die de klantbeleving moeten verbeteren. Zo hebben medewerkers op de luchthaven Narita in Tokio iPads gekregen, waarmee ze in de terminal rondlopen en passagiers snel kunnen voorzien van informatie over de luchthaven zelf, vluchten en hotels. Edinburgh Airport heeft een app die passagiers in staat stelt hun reis van en naar het vliegveld te plannen, een parkeerplaats te boeken en de voortgang van hun vlucht te volgen.

De katalysator voor de drie genoemde ontwikkelingen is betere zakelijke data. In 2015 zal 80 procent van de luchthavens en airlnies investeren in oplossingen die strategische bedrijfsinformatie Business Intelligence, BI) verzamelen. De nadruk ligt daarbij op het verbeteren van de klantenservice en de klanttevredenheid, vaak via gepersonaliseerde diensten. Vueling doet bijvoorbeeld onderzoek naar haar klanten via sociale media in een poging hen beter te begrijpen. Deze informatie wordt vervolgens geïntegreerd in het BI-systeem om de loyaliteit te vergroten.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Grote reorganisatie bij Accor

Grote reorganisatie bij Accor

05/08/2020

Accor reorganiseert en ontslaat daarbij duizend medewerkers. Dit heeft de Franse hotelgroep bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers 2020, waarin het concern als gevolg van de coronacrisis een verlies…

Groot baanverlies bij Booking

Groot baanverlies bij Booking

04/08/2020

Booking.com ontslaat een kwart van het personeel. Dit heeft het Amerikaanse bedrijf dinsdag op het hoofdkantoor in Amsterdam bekendgemaakt. Het boekingsplatform voor hotels en andere accommodatie is sinds maart door…

Krimp easyJet 99,6 procent

Krimp easyJet 99,6 procent

04/08/2020

EasyJet heeft dinsdag bekendgemaakt dat verkeer en omzet in april, mei en juni met 99,6 procent zijn gekrompen. Toch houdt de airline de moed erin: de operatie is hervat en…

Mach 3 vlucht met Branson

Mach 3 vlucht met Branson

03/08/2020

Corona of niet, Virgin Galactic zet de plannen voor een zakenvliegtuig met een top van 3.700 kilometer p/u door. Het bedrijf, opgericht door de Britse tycoon Richard Branson, maakte maandag…

CWT afgeperst: 4 mln euro

CWT afgeperst: 4 mln euro

03/08/2020

CWT heeft vorige week 414 bitcoin, een kleine vier miljoen euro, betaald aan hackers die erin waren geslaagd via gijzelsoftware de computers van het bedrijf deels uit te schakelen. Persbureau…