
De nettowinst van airBaltic is in 2016 flink lager uitgevallen dan een jaar eerder. De Letse codeharepartnr van KLM zag de winst teruglopen met 18,3 miljoen euro naar 1,2 miljoen.
AirBaltic spreekt zelf over ‘het eerste jaar van groei na de transformatie’, een verwijzing naar 2011, toen Martin Gauss aantrad als CEO en de airline werd geherstructureerd. Waarom airBaltic 2016 als ‘eerste jaar van groei’ aanmerkt is onduidelijk, want uit de eigen opgaven blijkt dat in 2013 het eerste winstje van een miljoen kon worden bijgeschreven, waarna de weg omhoog ging van 9 miljoen in 2014 naar 19,5 miljoen in 2015.
Voor het terugzakken, vorig jaar, naar het niveau van 2014 heeft de carrier uit Riga geen verklaring gegeven, behalve dat de yield (opbrengst per stoel) is gedaald. Gauss wijst er in een persbericht op dat de ebit (winst vóór aftrek van rente en belasting) wel is gestegen van min 9,6 miljoen euro in 2015 naar plus 3,4 miljoen in 2016. Het aantal vervoerde passagiers steeg ook, van 2,6 miljoen naar 2,9 miljoen – geen record voor de carrier die 3,3 miljoen passagiers aan boord had in 2011.
CS300
AirBaltic was eind vorig jaar ook de launch operator van de Bombardier CS300, waarvan er nu twee toestellen in dienst zijn. De komende twee jaar volgen er nog achttien CS300’s en zal de vloot van Boeing 737-300’s en 737-500’s geleidelijk worden uitgefaseerd. AirBaltic heeft tevens de CS100 besteld, de kleinere variant van de CS300, die de Bombardier Q400’s in de vloot moeten vervangen.
AirBaltic is verreweg de grootste carrier uit de Baltische staten. In het zuidelijke buurland Litouwen is geen enkele airline meer actief (airBaltic heeft deze markt overgenomen) en in Estland, ten noorden van Letland bestaat na het faillissement van Estonian Air in 2015 nog één kleine carrier: Nordica. Ook in Estland is airBaltic de marktleider.

