Home / Luchtvaart / Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier.

Om te voorkomen dat passagiers van airberlin die terug naar Duitsland zouden vliegen aan de grond blijven staan, heeft de Duitse regering een noodlening van 150 miljoen euro ter beschikking gesteld zodat de maatschappij voorlopig de vluchten kan blijven uitvoeren.

Airberlin, dat niet vanuit Nederland vliegt, maar wel vanaf Düsseldorf, vlak over de grens bij Arnhem, lijdt al jaren verlies. De redding leek uit Arabische hoek te komen: Etihad, de maatschappij uit Abu Dhabi, nam in 2011 een belang van 29,21 procent in airberlin.

Maar de verwachte ommekeer bleef uit. Alleen in 2012 boekte airberlin, de tweede carrier in Duitsland na Lufthansa, even een kleine winst van 6,8 miljoen euro. Daarna was er weer verlies, dat elk jaar hoger opliep, tot 781 miljoen vorig jaar. Intussen daalde het aantal passagiers van een top van 35 miljoen in 2011 naar 29 miljoen in 2016.

Wat er nu met airberlin gaat gebeuren is onduidelijk. Dochtermaatschappij Niki, een Oostenrijkse prijsvechter, wordt buiten het faillissement gehouden. De bedrijfsleiding zegt door te zullen gaan met de eerder in gang gezette herstructurering.

Lufthansa steunt de concurrent. Airberlin besteedde eerder een aantal vliegtuigen onder wet lease uit aan Eurowings en Austrian Airlines, twee carriers uit de Lufthansa Group. Deze vliegtuigen blijven in de lucht. Lufthansa is verder in gesprek om delen van airberlin over te nemen en kijkt naar de mogelijkheid om personeel van de failliete carrier in dienst te nemen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….