Home / Luchtvaart / Fabriek biofuel voor KLM

Fabriek biofuel voor KLM

Fabriek biofuel voor KLM

In Delfzijl, Groningen, bouwt het bedrijf SkyNRG een fabriek voor de productie van biobrandstof met KLM als grootste klant. Dit hebben de twee partijen vandaag bekendgemaakt.

KLM en SkyNRG claimen dat de fabriek de eerste ter wereld is gericht op het maken van biofuel voor de luchtvaart. In 2020 begint de bouw en twee jaar later moet de vestiging opengaan. De kosten voor de bouw en het beginnen van de productie zijn ongeveer 250 miljoen euro. Ook KLM neemt deel aan de investering, voor een bedrag dat de airline niet bekend wil maken.

Topman Pieter Elbers van KLM zei dat zijn airline een contract voor tien jaar is aangegaan met SkyNRG. KLM wil in eerste instantie 75.000 ton brandstof afnemen, driekwart van de productie van SkyNRG. “Dat is goed voor duizend vluchten vanuit Amsterdam naar Rio de Janeiro,” aldus Elbers.

Volgens de twee partijen leidt het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof tot een vermindering in CO2-uitstoot van 85 procent ten opzichte van het gebruik van fossiele brandstof.

Energiecluster
Voor de locatie in Delfzijl is gekozen omdat in de Groningse haven al een ‘energiecluster’ bestaat, legde Maarten van Dijk, de directeur van SkyNRG, uit. Als basismateriaal gebruikt het bedrijf ‘olie-achtige materialen’, zoals frituurvet en reststromen uit regionale industrieën (zeep, shampoo et cetera). Het eindproduct wordt over water, via het IJsselmeer, naar Schiphol vervoerd.

SkyNRG, opgericht in 2009, is een specialist op het gebied van biobrandstof. “De afgelopen jaren merkten we dat de vraag uit de luchtvaartsector veel hoger was dan het aanbod,” aldus Van Dijk. “Navraag bij andere producenten leerde ons dat zij zich vooral richten op het wegtransport. Juist de luchtvaart heeft echter biofuel nodig, omdat de overgang van vliegtuigen op elektriciteit of andere alternatieven nog heel zal duren.”

KLM gebruikt al langere tijd biobrandstof als deel van haar energiebesteding. Elbers heeft al een aantal malen aangegeven dat hij de productie van biofuel te laag vindt. Met de bouw van de fabriek in Delfzijl wordt aan een groter deel van deze behoefte tegemoetgekomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Pilotenstaking BA op handen

Pilotenstaking BA op handen

25/08/2019

De vakbond van piloten bij British Airways, heeft drie stakingsdagen aangekondigd, op 9, 10 en 27 september. De bond, BALPA, zegt dat het jongste loonaanbod van BA ‘onaanvaardbaar’ is. Het…

Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

25/08/2019

FNV wil dat KLM vóór 30 augustus om 12.00 uur met een nieuw bod komt voor een cao. Zo niet, dan volgen er acties, waarschuwt de vakbond. Het overleg tussen…

Qantas test ultra long haul

Qantas test ultra long haul

23/08/2019

Qantas test de komende maanden twee ultra long haul nonstop vluchten, tussen New York en Sydney en tussen Londen en Sydney, met nieuwe Boeing 787-9 Dreamliners. De Australische carrier wil…

KLM: acties dreigen om cao

KLM: acties dreigen om cao

21/08/2019

Het overleg tussen de directie van KLM en alle vakbonden over nieuwe cao’s zit muurvast. KLM zegt een ‘verbeterd voorstel’ te hebben gedaan, waar de bonden niet op in willen…