Home / Luchtvaart / Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

KLM Cityhopper overweegt in haar 32 Embraer E190’s acht extra stoelen per toestel plaatsen. Dit zegt de managing director van KLC, Warner Rootliep, tegen Zakenreis. Volgend voorjaar neemt het bedrijf een besluit.

Bij uitvoering zou dit neerkomen op een toename van 256 zitplaatsen in de vloot, evenveel als er in tweeënhalf toestel passen. De hogere dichtheid in de cabine wordt mogelijk door een nieuwe type ‘slim-line’ stoel, zegt Rootliep, waardoor alle rijen iets dichter op elkaar kunnen staan en er ruimte komt voor meer stoelen. De uitbreiding gaat niet ten koste van de beenruimte, zo verzekert hij.

Omdat Schiphol tot eind 2020 geen extra vluchten toestaat, boven de 500.000 per jaar nu, is extra capaciteit per toestel voor KLM en KLC een van de weinige mogelijkheden om te kunnen groeien. Een verhoging van de bezettingsgraad is een andere groeikans, “maar onze bezettingsgraad is al hoog,” zegt Rootliep.

KLC heeft een vloot bestaande uit 49 Embraers. Naast de 32 E190’s zijn dat 17 E175’s, met 88 stoelen. Het interieur van dit type blijft vooralsnog onveranderd.

Ook nadelen
Er zitten ook nadelen aan een hoger aantal stoelen. Het vliegtuig wordt zwaarder en moet meer brandstof meenemen. Verder moet KLC drie flight attendants meenemen in plaats van de huidige twee.

Maar een afweging van de kosten en de baten levert volgens Rootliep vooralsnog een positieven balans op. KLM neemt, als volledige eigenaar van KLC, begin 2019 een besluit. Als de ombouw doorgang vindt, verwacht  nog ongeveer een jaar nodig te hebben om de vloot aan te passen.

KLC wil tegelijkertijd de bagagebakken aan boord vervangen. Acht stoelen meer betekent potentieel ook meer handbagage. En dat terwijl de bakken die nu in de toestellen zitten al aan de kleine kant zijn, vindt Rootliep. “We overleggen met Embraer over een nieuwe type bak. Dit betekent dat de fabrikant het toestel opnieuw zal moeten certificeren.”

De extra inhoud komt door een andere openingsklep en het feit dat de bak iets dieper is, waardoor hij ook lager in de cabine hangt. Rootliep: “We moeten nog wel kijken of er voldoende ruimte overblijft voor de passagiers. Als het lukt is KLC de eerste airline die met grotere bagagebakken in de Embraers vliegt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…