Home / Luchtvaart / Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

KLM Cityhopper overweegt in haar 32 Embraer E190’s acht extra stoelen per toestel plaatsen. Dit zegt de managing director van KLC, Warner Rootliep, tegen Zakenreis. Volgend voorjaar neemt het bedrijf een besluit.

Bij uitvoering zou dit neerkomen op een toename van 256 zitplaatsen in de vloot, evenveel als er in tweeënhalf toestel passen. De hogere dichtheid in de cabine wordt mogelijk door een nieuwe type ‘slim-line’ stoel, zegt Rootliep, waardoor alle rijen iets dichter op elkaar kunnen staan en er ruimte komt voor meer stoelen. De uitbreiding gaat niet ten koste van de beenruimte, zo verzekert hij.

Omdat Schiphol tot eind 2020 geen extra vluchten toestaat, boven de 500.000 per jaar nu, is extra capaciteit per toestel voor KLM en KLC een van de weinige mogelijkheden om te kunnen groeien. Een verhoging van de bezettingsgraad is een andere groeikans, “maar onze bezettingsgraad is al hoog,” zegt Rootliep.

KLC heeft een vloot bestaande uit 49 Embraers. Naast de 32 E190’s zijn dat 17 E175’s, met 88 stoelen. Het interieur van dit type blijft vooralsnog onveranderd.

Ook nadelen
Er zitten ook nadelen aan een hoger aantal stoelen. Het vliegtuig wordt zwaarder en moet meer brandstof meenemen. Verder moet KLC drie flight attendants meenemen in plaats van de huidige twee.

Maar een afweging van de kosten en de baten levert volgens Rootliep vooralsnog een positieven balans op. KLM neemt, als volledige eigenaar van KLC, begin 2019 een besluit. Als de ombouw doorgang vindt, verwacht  nog ongeveer een jaar nodig te hebben om de vloot aan te passen.

KLC wil tegelijkertijd de bagagebakken aan boord vervangen. Acht stoelen meer betekent potentieel ook meer handbagage. En dat terwijl de bakken die nu in de toestellen zitten al aan de kleine kant zijn, vindt Rootliep. “We overleggen met Embraer over een nieuwe type bak. Dit betekent dat de fabrikant het toestel opnieuw zal moeten certificeren.”

De extra inhoud komt door een andere openingsklep en het feit dat de bak iets dieper is, waardoor hij ook lager in de cabine hangt. Rootliep: “We moeten nog wel kijken of er voldoende ruimte overblijft voor de passagiers. Als het lukt is KLC de eerste airline die met grotere bagagebakken in de Embraers vliegt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….