Home / Luchtvaart / Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

Extra stoelen in Embraers E190 van KLM Cityhopper

KLM Cityhopper overweegt in haar 32 Embraer E190’s acht extra stoelen per toestel plaatsen. Dit zegt de managing director van KLC, Warner Rootliep, tegen Zakenreis. Volgend voorjaar neemt het bedrijf een besluit.

Bij uitvoering zou dit neerkomen op een toename van 256 zitplaatsen in de vloot, evenveel als er in tweeënhalf toestel passen. De hogere dichtheid in de cabine wordt mogelijk door een nieuwe type ‘slim-line’ stoel, zegt Rootliep, waardoor alle rijen iets dichter op elkaar kunnen staan en er ruimte komt voor meer stoelen. De uitbreiding gaat niet ten koste van de beenruimte, zo verzekert hij.

Omdat Schiphol tot eind 2020 geen extra vluchten toestaat, boven de 500.000 per jaar nu, is extra capaciteit per toestel voor KLM en KLC een van de weinige mogelijkheden om te kunnen groeien. Een verhoging van de bezettingsgraad is een andere groeikans, “maar onze bezettingsgraad is al hoog,” zegt Rootliep.

KLC heeft een vloot bestaande uit 49 Embraers. Naast de 32 E190’s zijn dat 17 E175’s, met 88 stoelen. Het interieur van dit type blijft vooralsnog onveranderd.

Ook nadelen
Er zitten ook nadelen aan een hoger aantal stoelen. Het vliegtuig wordt zwaarder en moet meer brandstof meenemen. Verder moet KLC drie flight attendants meenemen in plaats van de huidige twee.

Maar een afweging van de kosten en de baten levert volgens Rootliep vooralsnog een positieven balans op. KLM neemt, als volledige eigenaar van KLC, begin 2019 een besluit. Als de ombouw doorgang vindt, verwacht  nog ongeveer een jaar nodig te hebben om de vloot aan te passen.

KLC wil tegelijkertijd de bagagebakken aan boord vervangen. Acht stoelen meer betekent potentieel ook meer handbagage. En dat terwijl de bakken die nu in de toestellen zitten al aan de kleine kant zijn, vindt Rootliep. “We overleggen met Embraer over een nieuwe type bak. Dit betekent dat de fabrikant het toestel opnieuw zal moeten certificeren.”

De extra inhoud komt door een andere openingsklep en het feit dat de bak iets dieper is, waardoor hij ook lager in de cabine hangt. Rootliep: “We moeten nog wel kijken of er voldoende ruimte overblijft voor de passagiers. Als het lukt is KLC de eerste airline die met grotere bagagebakken in de Embraers vliegt.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…