Home / Luchtvaart / Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

De Franse regering staat op het punt extra steun te verlenen aan Air France, in de vorm van herkapitalisatie, zo meldt Bloomberg zaterdag. Nederland zal dan moeten volgen met het verder schragen van KLM.

Het persbureau zegt dat de Europese Commissie en de board van Air France-KLM er nog een klap op moeten geven, maar dit zou een kwestie van dagen zijn. Om hoeveel geld het gaat is nog niet uitgelekt.

De twee airlines zullen er wel iets voor terug moeten doen, namelijk het opgeven van een nog nader te bepalen aantal slots op Schiphol en in  Parijs (Charles de Gaulle en Orly).

Fusie in 2004
Air France en KLM vormen sinds 2004 één bedrijf, onder Franse vlag, maar tijdens de huidige coronacrisis steunen Frankrijk en Nederland alleen hun eigen smaldeel. De twee regeringen nemen sinds maart 2020 door middel van subsidies het grootste deel van de loonsom voor hun rekening van de afzonderlijke airlines. Ook hebben de twee maatschappijen leningen tegen zachte voorwaarden ontvangen van de twee staten: Air France kan putten uit 7 miljard euro steun, bij KLM gaat het om 3,4 miljard.

Omdat de crisis aanhoudt en het herstel van de internationale luchtvaart veel langer duurt dan aanvankelijk (medio 2020) werd gedacht, was al enige tijd duidelijk dat Air France en KLM meer financiële ondersteuning moeten krijgen dan deze 10,4 miljard, als ze willen overleven.

Herkapitalisatie
Dat het hierbij zou gaan om herkapitalisatie is een plan dat eerder al opdook. Concreet betekent het dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven (emissie) en dat de Franse en Nederlandse regering deze kopen, waarmee de staatsbelangen stijgen en het bedrijf de opbrengst van de emissie voor zichzelf kan aanwenden. Frankrijk heeft nu een staatsbelang van 14,3 procent in de holding Air France-KLM, Nederland 14 procent.

Hoeveel Air France en KLM samen aan extra steun nodig hebben om door de crisis te komen is niet helemaal helder, maar dat het om miljarden gaat staat wel vast. De schuld van de holding is in 2020 fors opgelopen, naar 11 miljard euro.

Foto © Air France-KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….