Home / Luchtvaart / Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

De Franse regering staat op het punt extra steun te verlenen aan Air France, in de vorm van herkapitalisatie, zo meldt Bloomberg zaterdag. Nederland zal dan moeten volgen met het verder schragen van KLM.

Het persbureau zegt dat de Europese Commissie en de board van Air France-KLM er nog een klap op moeten geven, maar dit zou een kwestie van dagen zijn. Om hoeveel geld het gaat is nog niet uitgelekt.

De twee airlines zullen er wel iets voor terug moeten doen, namelijk het opgeven van een nog nader te bepalen aantal slots op Schiphol en in  Parijs (Charles de Gaulle en Orly).

Fusie in 2004
Air France en KLM vormen sinds 2004 één bedrijf, onder Franse vlag, maar tijdens de huidige coronacrisis steunen Frankrijk en Nederland alleen hun eigen smaldeel. De twee regeringen nemen sinds maart 2020 door middel van subsidies het grootste deel van de loonsom voor hun rekening van de afzonderlijke airlines. Ook hebben de twee maatschappijen leningen tegen zachte voorwaarden ontvangen van de twee staten: Air France kan putten uit 7 miljard euro steun, bij KLM gaat het om 3,4 miljard.

Omdat de crisis aanhoudt en het herstel van de internationale luchtvaart veel langer duurt dan aanvankelijk (medio 2020) werd gedacht, was al enige tijd duidelijk dat Air France en KLM meer financiële ondersteuning moeten krijgen dan deze 10,4 miljard, als ze willen overleven.

Herkapitalisatie
Dat het hierbij zou gaan om herkapitalisatie is een plan dat eerder al opdook. Concreet betekent het dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven (emissie) en dat de Franse en Nederlandse regering deze kopen, waarmee de staatsbelangen stijgen en het bedrijf de opbrengst van de emissie voor zichzelf kan aanwenden. Frankrijk heeft nu een staatsbelang van 14,3 procent in de holding Air France-KLM, Nederland 14 procent.

Hoeveel Air France en KLM samen aan extra steun nodig hebben om door de crisis te komen is niet helemaal helder, maar dat het om miljarden gaat staat wel vast. De schuld van de holding is in 2020 fors opgelopen, naar 11 miljard euro.

Foto © Air France-KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…

ADP en Schiphol uit elkaar

ADP en Schiphol uit elkaar

02/12/2021

Aéroports de Paris (ADP) en de Royal Schiphol Group zijn sinds begin deze maand definitief geen partners meer, een breuk die afgelopen zomer al werd aangekondigd. De twee luchthavenbedrijven hadden…

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

30/11/2021

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om…