Home / Luchtvaart / Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

Extra steun Air France nabij

De Franse regering staat op het punt extra steun te verlenen aan Air France, in de vorm van herkapitalisatie, zo meldt Bloomberg zaterdag. Nederland zal dan moeten volgen met het verder schragen van KLM.

Het persbureau zegt dat de Europese Commissie en de board van Air France-KLM er nog een klap op moeten geven, maar dit zou een kwestie van dagen zijn. Om hoeveel geld het gaat is nog niet uitgelekt.

De twee airlines zullen er wel iets voor terug moeten doen, namelijk het opgeven van een nog nader te bepalen aantal slots op Schiphol en in  Parijs (Charles de Gaulle en Orly).

Fusie in 2004
Air France en KLM vormen sinds 2004 één bedrijf, onder Franse vlag, maar tijdens de huidige coronacrisis steunen Frankrijk en Nederland alleen hun eigen smaldeel. De twee regeringen nemen sinds maart 2020 door middel van subsidies het grootste deel van de loonsom voor hun rekening van de afzonderlijke airlines. Ook hebben de twee maatschappijen leningen tegen zachte voorwaarden ontvangen van de twee staten: Air France kan putten uit 7 miljard euro steun, bij KLM gaat het om 3,4 miljard.

Omdat de crisis aanhoudt en het herstel van de internationale luchtvaart veel langer duurt dan aanvankelijk (medio 2020) werd gedacht, was al enige tijd duidelijk dat Air France en KLM meer financiële ondersteuning moeten krijgen dan deze 10,4 miljard, als ze willen overleven.

Herkapitalisatie
Dat het hierbij zou gaan om herkapitalisatie is een plan dat eerder al opdook. Concreet betekent het dat er nieuwe aandelen worden uitgegeven (emissie) en dat de Franse en Nederlandse regering deze kopen, waarmee de staatsbelangen stijgen en het bedrijf de opbrengst van de emissie voor zichzelf kan aanwenden. Frankrijk heeft nu een staatsbelang van 14,3 procent in de holding Air France-KLM, Nederland 14 procent.

Hoeveel Air France en KLM samen aan extra steun nodig hebben om door de crisis te komen is niet helemaal helder, maar dat het om miljarden gaat staat wel vast. De schuld van de holding is in 2020 fors opgelopen, naar 11 miljard euro.

Foto © Air France-KLM

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Naam D-reizen ontvreemd

Naam D-reizen ontvreemd

17/04/2021

De merknaam D-reizen is onlangs, korte tijd vóór moederbedrijf D-rt Groep failliet ging, door de twee directeuren ‘ontvreemd,’ waardoor de boedel minder waard is. Voor consumenten met reisvouchers maakt het…

Schiphol verder met BAM

Schiphol verder met BAM

16/04/2021

Schiphol heeft de samenwerking met BAM, Heijmans en VolkerWessels voortijdig verlengd, omdat de bouwers zich tijdens de coronacrisis “flexibel” hebben opgesteld, zegt de luchthaven. De firma’s onderhouden de bestaande infrastructuur…

Staatssteun voor Air Canada

Staatssteun voor Air Canada

16/04/2021

Air Canada ontvangt alsnog een steunpakket van de staat ter waarde van 5,9 miljard Canadese dollar (3,95 miljard euro). De regering in Ottawa lag de afgelopen tijd onder vuur omdat…

Verkeer Schiphol blijft laag

Verkeer Schiphol blijft laag

15/04/2021

Vorige maand reisden 660.000 mensen via Schiphol, een handjevol mensen in vergelijking met de 5,6 miljoen van maart 2019. Het vrachtvervoer steeg wel, met een hoger volume. Het aantal vluchten…

Staatssteun EU toegestaan

Staatssteun EU toegestaan

15/04/2021

Het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat staatssteun aan airlines toegestaan blijft. Ryanair had de zaak opnieuw aanhangig gemaakt, maar de rechter verwierp de bezwaren. De Ierse…

Uitstel conventie van GBTA

Uitstel conventie van GBTA

14/04/2021

De jaarlijkse conventie van GBTA is verplaatst van juli naar november, door de aanhoudende pandemie. Intussen rommelt het opnieuw in de zakenreisorganisatie: ‘president’ Bhart Sarin is abrupt opgestapt. De jaarlijkse…