Home / Luchtvaart / Extra steun Air France-KLM uit Franse kas, Nederland past

Extra steun Air France-KLM uit Franse kas, Nederland past

Extra steun Air France-KLM uit Franse kas, Nederland past

De Franse staat verhoogt zijn belang in Air France-KLM naar bijna 30 procent als deel van nieuwe steun ter waarde van vier miljard euro. Nederland heeft laten weten géén nieuwe aandelen te zullen kopen.

Air France-KLM heeft dinsdag de details bekendgemaakt van de aanvullende maatregelen die al enige tijd in de pijplijn zaten. Er is een akkoord bereikt met de Franse regering, waaraan de Europese Commissie goedkeuring heeft gegeven. Air France moet van de Commissie wel achttien slots op Parijs Orly opgeven, om nog enigszins in de buurt van marktwerking te komen.

Parijs mag nu nu met vier miljard euro over de brug bestaande uit het converteren van een eerdere lening van drie miljard euro uit 2020 in eeuwigdurende obligaties voor Air France en de aankoop van een miljard euro in aandelen Air France-KLM uit een aanstaande nieuwe emissie.

Grootaandeelhouders krijgen bij de emissie voorrang om aandelen te kopen: de Franse staat zal dat doen en ziet daarmee zijn belang groeien van de huidige 14,3 procent naar net onder de 30 procent.

Niet voldoende
In 2020 kreeg Air France voor 7 miljard euro aan leningen en garantstellingen uit Parijs, terwijl KLM 3,4 miljard ontving uit Den Haag. Behalve kapitaal krijgen zowel Air France als KLM sinds het voorjaar van 2020 ook doorlopende subsidie voor het betalen van de lonen van het personeel. Deze dubbele staatsondersteuning blijkt echter nog niet voldoende om overleving van het concern te garanderen: over het eerste kwartaal van 2021 wordt opnieuw een enorm operationeel verlies verwacht van rond de 1,3 miljard euro.

Daarom past de Franse regering het pakket uit 2020 aan en pompt direct een miljard euro aan kapitaal in de holding. Air France-KLM zegt in een verklaring dat de Nederlandse regering heeft laten weten geen nieuwe aandelen te willen kopen. Het Nederlandse staatsbelang van 14 procent, dat minister van Financiën Wopke Hoekstra begin 2019 in het grootste geheim verwierf, zal door de vergroting van het totale aantal aandelen daardoor verwateren tot onder de tien procent. De demissionaire minister kijkt nog wel naar extra steun, specifiek voor KLM.

Twee andere grote aandeelhouders in Air France-KLM hebben ook hun positie kenbaar gemaakt. China Eastern Airlines, goed voor een belang van 8,8 procent doet mee aan de emissie, maar wil onder de 10 procent blijven. Delta Air Lines (nu ook 8,8 procent) past daarentegen, waardoor het procentuele belang van de Amerikaanse maatschappij in de holding eveneens zal zakken.

Foto © Air France-KLM

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….