Home / Luchtvaart / Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Bagagebakken aan boord van bestaande vliegtuigen worden groter en het gebruik ervan beter benut. American Airlines was afgelopen week de launch customer van een nieuwe Airbus-bin, die veel meer inhoud heeft. Zowel Airbus als Boeing werken niet alleen aan low-tech oplossingen voor de handbagage, zoals grotere bakken, ze zoeken het ook in hi-tech via Internet of Things.

Luchtvaartmaatschappijen worstelen al jaren met de toename van handbagage die passagiers mee aan boord nemen. Bij een hoge bezettingsgraad blijft er vaak bagage over en moet deze alsnog in het ruim worden geplaatst.

De oorzaak van de groei in handbagage ligt in het beleid van de airlines om toeslagen te rekenen voor ruimbagage. Prijsvechters lieten passagiers allang betalen voor het inchecken van hun koffers en daarna kwamen ook reguliere carriers de laatste jaren met die verplichting. Het gevolg is dat veel reizigers zijn overgegaan tot het meenemen van rolkoffertjes, vooral op kortdurende trips.

Een enkele airline brengt ook voor rolkoffers in de handbagage een heffing in rekening, maar de meeste netwerk-carriers staan een rolkoffer en een kleinere tas toe.

Ruimte in het plafond
Dit betekent dat de verschuiving van een deel van de bagage binnen een toestel, van het ruim naar de cabine, blijvend is. De airlines hebben de  vliegtuigfabrikanten daarom gevraagd met oplossingen te komen en daar zijn ze nu mee bezig. In het plafond van bestaande toestellen blijkt, zonder structurele aanpassingen, nog veel extra ruimte te zijn.

Boeing bracht vorig jaar Space Bins op de markt die volgens de fabrikant 48 procent meer volume te hebben. Airbus volgde dit jaar met Airspace XL bins die veertig procent groter zijn. American Airlines is bezig in haar hele vloot van honderd A321’s de Airspace XL te plaatsen.

Airbus test verder een digitaal systeem waarbij ledverlichting in de rand van elke bin aangeeft hoeveel capaciteit er is. Rood betekent vol, groen: er is nog plek en geel staat voor: wel ruimte voor kleding of tas, maar geen rolkoffer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Uitstel A-pier op Schiphol

Uitstel A-pier op Schiphol

19/04/2019

De opening van de nieuwe ‘A-pier’ op Schiphol is met een jaar vertraagd en staat nu gepland voor december 2020. De luchthaven noemt uitgelopen werkzaamheden als reden voor het uitstel….

Albert Plesman landde in zee

Albert Plesman landde in zee

15/04/2019

KLM wordt in oktober honderd jaar oud. Zakenreis blikt in een aantal episodes alvast terug, samen met Ron Wunderink, op een eeuw luchtvaart in Nederland. Deel 1: Albert Plesman. Het…

KLM stopt jv naar Mauritius

KLM stopt jv naar Mauritius

15/04/2019

KLM en Air Mauritius schorten na twee jaar hun joint venture voor vluchten tussen Mauritius en Amsterdam met ingang van het komend winterseizoen op. De route, tweemaal per week gevlogen…