Home / Luchtvaart / Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Bagagebakken aan boord van bestaande vliegtuigen worden groter en het gebruik ervan beter benut. American Airlines was afgelopen week de launch customer van een nieuwe Airbus-bin, die veel meer inhoud heeft. Zowel Airbus als Boeing werken niet alleen aan low-tech oplossingen voor de handbagage, zoals grotere bakken, ze zoeken het ook in hi-tech via Internet of Things.

Luchtvaartmaatschappijen worstelen al jaren met de toename van handbagage die passagiers mee aan boord nemen. Bij een hoge bezettingsgraad blijft er vaak bagage over en moet deze alsnog in het ruim worden geplaatst.

De oorzaak van de groei in handbagage ligt in het beleid van de airlines om toeslagen te rekenen voor ruimbagage. Prijsvechters lieten passagiers allang betalen voor het inchecken van hun koffers en daarna kwamen ook reguliere carriers de laatste jaren met die verplichting. Het gevolg is dat veel reizigers zijn overgegaan tot het meenemen van rolkoffertjes, vooral op kortdurende trips.

Een enkele airline brengt ook voor rolkoffers in de handbagage een heffing in rekening, maar de meeste netwerk-carriers staan een rolkoffer en een kleinere tas toe.

Ruimte in het plafond
Dit betekent dat de verschuiving van een deel van de bagage binnen een toestel, van het ruim naar de cabine, blijvend is. De airlines hebben de  vliegtuigfabrikanten daarom gevraagd met oplossingen te komen en daar zijn ze nu mee bezig. In het plafond van bestaande toestellen blijkt, zonder structurele aanpassingen, nog veel extra ruimte te zijn.

Boeing bracht vorig jaar Space Bins op de markt die volgens de fabrikant 48 procent meer volume te hebben. Airbus volgde dit jaar met Airspace XL bins die veertig procent groter zijn. American Airlines is bezig in haar hele vloot van honderd A321’s de Airspace XL te plaatsen.

Airbus test verder een digitaal systeem waarbij ledverlichting in de rand van elke bin aangeeft hoeveel capaciteit er is. Rood betekent vol, groen: er is nog plek en geel staat voor: wel ruimte voor kleding of tas, maar geen rolkoffer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…