Home / Luchtvaart / Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Extra ruime in bagage-bins

Bagagebakken aan boord van bestaande vliegtuigen worden groter en het gebruik ervan beter benut. American Airlines was afgelopen week de launch customer van een nieuwe Airbus-bin, die veel meer inhoud heeft. Zowel Airbus als Boeing werken niet alleen aan low-tech oplossingen voor de handbagage, zoals grotere bakken, ze zoeken het ook in hi-tech via Internet of Things.

Luchtvaartmaatschappijen worstelen al jaren met de toename van handbagage die passagiers mee aan boord nemen. Bij een hoge bezettingsgraad blijft er vaak bagage over en moet deze alsnog in het ruim worden geplaatst.

De oorzaak van de groei in handbagage ligt in het beleid van de airlines om toeslagen te rekenen voor ruimbagage. Prijsvechters lieten passagiers allang betalen voor het inchecken van hun koffers en daarna kwamen ook reguliere carriers de laatste jaren met die verplichting. Het gevolg is dat veel reizigers zijn overgegaan tot het meenemen van rolkoffertjes, vooral op kortdurende trips.

Een enkele airline brengt ook voor rolkoffers in de handbagage een heffing in rekening, maar de meeste netwerk-carriers staan een rolkoffer en een kleinere tas toe.

Ruimte in het plafond
Dit betekent dat de verschuiving van een deel van de bagage binnen een toestel, van het ruim naar de cabine, blijvend is. De airlines hebben de  vliegtuigfabrikanten daarom gevraagd met oplossingen te komen en daar zijn ze nu mee bezig. In het plafond van bestaande toestellen blijkt, zonder structurele aanpassingen, nog veel extra ruimte te zijn.

Boeing bracht vorig jaar Space Bins op de markt die volgens de fabrikant 48 procent meer volume te hebben. Airbus volgde dit jaar met Airspace XL bins die veertig procent groter zijn. American Airlines is bezig in haar hele vloot van honderd A321’s de Airspace XL te plaatsen.

Airbus test verder een digitaal systeem waarbij ledverlichting in de rand van elke bin aangeeft hoeveel capaciteit er is. Rood betekent vol, groen: er is nog plek en geel staat voor: wel ruimte voor kleding of tas, maar geen rolkoffer.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….