Home / Luchtvaart / Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

Excuus KLM aan passagiers

KLM heeft excuses aangeboden voor de chaos van vrijdag op Schiphol rond twee vluchten uit Zuid-Afrika. De ruim 600 passagiers moesten urenlang wachten, aan boord en op de luchthaven, om getest te worden, nadat het vermoeden was ontstaan dat er corona-besmettingen aan boord waren. Dit klopte: 61 mensen testten positief.

Donderdagavond werd bekend dat in Zuid-Afrika een nieuwe variant van corona was ontdekt, die de naam omikron kreeg. Europese landen, waaronder Nederland, verboden daarom alle reguliere passagiersverkeer. De vluchten die op dat moment al onderweg waren, mochten wel doorvliegen.

“We begrijpen heel goed dat passagiers ontevreden zijn over de gang van zaken rondom de vluchten vanuit Kaapstad en Johannesburg afgelopen vrijdag. KLM werd verrast door de plotseling aangepaste reisrestricties terwijl de vluchten al onderweg waren naar Nederland,” schrijft het bedrijf in een statement.

Balen
KLM vervolgt: “We balen er enorm van dat klanten mede door externe omstandigheden lange tijd geen duidelijkheid verschaft kon worden over het proces, zij zoveel uren aan boord moesten blijven en vervolgens op deze niet-klantvriendelijke wijze behandeld zijn. Dat moet beter en daarom vinden we het belangrijk dat we met GGD en Schiphol om tafel gaan om hiervan te leren en het proces voor onze klanten te verbeteren. Alle klanten die hier de dupe van zijn geworden, bieden wij onze excuses aan. We zijn uiteraard bereid om het gesprek met hen aan te gaan.”

Intussen mogen de vluchten uit de EU naar en uit Zuid-Afrika wel doorgang vinden, maar alleen speciale categorieën passagiers mogen aan boord, zoals medisch personeel, diplomaten en Europese burgers die naar huis gaan. Hoe lang deze situatie zal duren is onduidelijk. De meningen van epidemiologen over het effect van omikron lopen uiteen.

Beeld © Simnikiwe Buhlungu

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….