Home / Luchtvaart / Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zegt Eamonn Brennan van Eurocontrol tegen Zakenreis, tijdens een conferentie over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft niet nog eens zes jaar te duren.

In Nederland moeten de verkeersstromen van vliegtuigen worden gereorganiseerd om de vluchten op Lelystad Airport vanaf 2019 te kunnen accommoderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt daarbij 2023 aan als jaar waarin de herindeling kan zijn gerealiseerd.

Dit zou betekenen dat de eerste jaren vliegtuigen bij het naderen of vertrek van Lelystad voor langere tijd een lage hoogte moeten aanhouden om gescheiden te blijven van de vluchten op Schiphol.

Eamonn Brennan treedt op 1 januari 2018 aan als directeur-generaal van Eurocontrol, maar de Ier mag alvast namens het overkoepelende luchtvaartorgaan van Europa (met meer leden dan alleen de EU-lidstaten) het woord voeren tijdens een conferentie in Tallinn, Estland, over digitalisering van de luchtvaart.

“Het luchtverkeer boven Nederland is ingewikkeld,” erkent Brennan. “Het gaat niet alleen om de vluchten met bestemming Schiphol, er lopen ook veel doorgaande routes boven Nederland. Herindeling kost tijd, maar moet in twee jaar gedaan kunnen worden.”

LVNL overbodig?
Lelystad zou aanvankelijk per 1 april 2018 opengaan voor groot luchtverkeer, maar deze datum is een jaar doorgeschoven omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn. Dat verbaast Eamonn Brennan. “De digitale ontwikkelingen maken heel veel bestaande functies van Air Traffic Management overbodig.”

Zegt Eurocontrol hiermee dat de sector ook zonder de LVNL en andere Europese centra van luchtverkeersleiding kan? Brennan: “Zover wil ik niet gaan. Maar het hele Europese luchtruim is dringend toe aan reorganisatie. De afgelopen vijftig jaar is er weinig veranderd. Ik wacht op de eerste nationale luchtverkeersleiding in Europa die zichzelf vrijwillig opheft of overgaat tot samenvoeging met centra in de buurlanden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
China erkent ‘EU-airline’

China erkent ‘EU-airline’

11/07/2019

De Europese Unie en China hebben een nog goed te keuren ‘horizontale luchtvaartovereenkomst’ gesloten waarin het principe van de EU-airline wordt erkend. Bijna vijftig landen deden dit al eerder, maar…

Nieuwe topman Norwegian

Nieuwe topman Norwegian

11/07/2019

Bjørn Kjos, één van de oprichters van Norwegian Air, is na zeventien jaar opgestapt als CEO. Kjos blijft wel aan als adviseur, maar draagt de leiding over aan Geir Karlsen,…

Vliegtaks in Frankrijk 

Vliegtaks in Frankrijk 

10/07/2019

Frankrijk voert volgend jaar een vliegtaks in voor alle vertrekkende passagiers, zo heeft de minister van transport bekendgemaakt. De opbrengst gaat naar ‘groen vervoer.’ Op binnenlandse of Europese vluchten in…

Afscheid Alders van ORS

Afscheid Alders van ORS

09/07/2019

Hans Alders heeft vanmiddag afscheid genomen van de Omgevingsraad Schiphol (ORS), na een voorzitterschap van 12,5 jaar. Zijn opvolger is Pieter van Geel, voor een interim-periode. Tijdens een symposium in…