Home / Luchtvaart / Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zegt Eamonn Brennan van Eurocontrol tegen Zakenreis, tijdens een conferentie over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft niet nog eens zes jaar te duren.

In Nederland moeten de verkeersstromen van vliegtuigen worden gereorganiseerd om de vluchten op Lelystad Airport vanaf 2019 te kunnen accommoderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt daarbij 2023 aan als jaar waarin de herindeling kan zijn gerealiseerd.

Dit zou betekenen dat de eerste jaren vliegtuigen bij het naderen of vertrek van Lelystad voor langere tijd een lage hoogte moeten aanhouden om gescheiden te blijven van de vluchten op Schiphol.

Eamonn Brennan treedt op 1 januari 2018 aan als directeur-generaal van Eurocontrol, maar de Ier mag alvast namens het overkoepelende luchtvaartorgaan van Europa (met meer leden dan alleen de EU-lidstaten) het woord voeren tijdens een conferentie in Tallinn, Estland, over digitalisering van de luchtvaart.

“Het luchtverkeer boven Nederland is ingewikkeld,” erkent Brennan. “Het gaat niet alleen om de vluchten met bestemming Schiphol, er lopen ook veel doorgaande routes boven Nederland. Herindeling kost tijd, maar moet in twee jaar gedaan kunnen worden.”

LVNL overbodig?
Lelystad zou aanvankelijk per 1 april 2018 opengaan voor groot luchtverkeer, maar deze datum is een jaar doorgeschoven omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn. Dat verbaast Eamonn Brennan. “De digitale ontwikkelingen maken heel veel bestaande functies van Air Traffic Management overbodig.”

Zegt Eurocontrol hiermee dat de sector ook zonder de LVNL en andere Europese centra van luchtverkeersleiding kan? Brennan: “Zover wil ik niet gaan. Maar het hele Europese luchtruim is dringend toe aan reorganisatie. De afgelopen vijftig jaar is er weinig veranderd. Ik wacht op de eerste nationale luchtverkeersleiding in Europa die zichzelf vrijwillig opheft of overgaat tot samenvoeging met centra in de buurlanden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…