Home / Luchtvaart / Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zegt Eamonn Brennan van Eurocontrol tegen Zakenreis, tijdens een conferentie over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft niet nog eens zes jaar te duren.

In Nederland moeten de verkeersstromen van vliegtuigen worden gereorganiseerd om de vluchten op Lelystad Airport vanaf 2019 te kunnen accommoderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt daarbij 2023 aan als jaar waarin de herindeling kan zijn gerealiseerd.

Dit zou betekenen dat de eerste jaren vliegtuigen bij het naderen of vertrek van Lelystad voor langere tijd een lage hoogte moeten aanhouden om gescheiden te blijven van de vluchten op Schiphol.

Eamonn Brennan treedt op 1 januari 2018 aan als directeur-generaal van Eurocontrol, maar de Ier mag alvast namens het overkoepelende luchtvaartorgaan van Europa (met meer leden dan alleen de EU-lidstaten) het woord voeren tijdens een conferentie in Tallinn, Estland, over digitalisering van de luchtvaart.

“Het luchtverkeer boven Nederland is ingewikkeld,” erkent Brennan. “Het gaat niet alleen om de vluchten met bestemming Schiphol, er lopen ook veel doorgaande routes boven Nederland. Herindeling kost tijd, maar moet in twee jaar gedaan kunnen worden.”

LVNL overbodig?
Lelystad zou aanvankelijk per 1 april 2018 opengaan voor groot luchtverkeer, maar deze datum is een jaar doorgeschoven omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn. Dat verbaast Eamonn Brennan. “De digitale ontwikkelingen maken heel veel bestaande functies van Air Traffic Management overbodig.”

Zegt Eurocontrol hiermee dat de sector ook zonder de LVNL en andere Europese centra van luchtverkeersleiding kan? Brennan: “Zover wil ik niet gaan. Maar het hele Europese luchtruim is dringend toe aan reorganisatie. De afgelopen vijftig jaar is er weinig veranderd. Ik wacht op de eerste nationale luchtverkeersleiding in Europa die zichzelf vrijwillig opheft of overgaat tot samenvoeging met centra in de buurlanden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…

Eurostar van start

Eurostar van start

20/02/2018

De eerste Eurostar vanuit Londen is vanmiddag gearriveerd op Amsterdam Centraal. Eurostar en partner NS spreken over ‘een inwijdingsreis’. In april gaat de trein regulier tijden, twee keer per dag….

Staking kost Transavia 5 mln

Staking kost Transavia 5 mln

20/02/2018

De kosten voor de pilotenstaking van gisteren kunnen voor Transavia oplopen tot vijf miljoen euro. Dit blijkt uit een berekening van claimbureau Aviclaim. Het aantal gedupeerde passagiers was 12.000. Zij…