
KLM heeft dinsdagavond in de oude brouwerij van Heineken aan de Stadhouderskade in Amsterdam het 95ste Delfts blauwe huisje gepresenteerd, op de 95ste verjaardag van de ‘blauwe maatschappij’ zelf.
Het huisje is een afbeelding van de brouwerij uit 1913. De huisjes zijn het gebruikelijke cadeau voor de reizigers die vliegen in de business class van KLM.
Topman Camiel Eurlings van KLM onthulde het nieuwe huisje, in aanwezigheid van Charlene de Carvallo-Heineken, de dochter van Freddy Heineken zaliger. Eurlings zei “vereerd” te zijn om in de oude brouwerij in het bijzijn van een nazaat van Heineken het huisje te kunnen presenteren.
KLM begon in de jaren vijftig met het maken en uitdelen van de keramische huisjes van Delfts blauw, die oud-Hollandse panden in Amsterdam en andere Nederlandse steden representeren. Aanvankelijk bracht KLM meer dan één verschillend huisje per jaar uit. Toen het aantal huisjes na verloop van tijd gelijke tred hield met de leeftijd van KLM besloot het bedrijf elk jaar één huisje uit te brengen.
De inhoud is vanaf het begin jenever geweest, in de hoeveelheid van een borrelglaasje, gestookt door Lucas Bols. Saillant detail: Lucas Bols werd in 2000 overgenomen door het Franse bedrijf Rémy Cointreau. Via een management buy-out kreeg Bols in 2006 zijn Nederlandse zelfstandigheid terug.
KLM is sinds 2004 ook onderdeel van een Frans bedrijf, Air France. Er klonk dinsdagavond gemor onder de oudgedienden van de blauwe maatschappij over Air France, vooral door de recente pilotenstaking bij Air France die het bedrijf een half miljard euro heeft gekost. Komt een stand-alone van KLM, net als bij Lucas Bols, toch weer in beeld?

