Home / Luchtvaart / EUclaim: meer vertragingen door stakingen en slecht weer

EUclaim: meer vertragingen door stakingen en slecht weer

EUclaim: meer vertragingen door stakingen en slecht weer

Tijdens de afgelopen zomerdienstregeling, die van 30 maart tot 25 oktober liep, zijn er 6,3 procent meer geannuleerde en langer dan drie uur vertraagde vluchten geweest op Nederlandse luchthavens dan in 2013. Dit meldt EUclaim.

De oorzaak van de stijging van het aantal incidenten zijn de vele stakingen en het slechte weer van deze zomer.

De toename betreft vooral overmachtsituaties, waarin de airline dus niets aan de vertraging of annulering kon doen. Zo was maandag 28 juli een dag met extreme onweersbuien en wateroverlast. Op deze dag zijn er 331 vertraagde of geannuleerde vluchten geweest, wat zo’n 10 procent van alle incidenten in de gehele zomerperiode betreft. Ook luchthavens in het buitenland hebben hinder ondervonden van uitzonderlijke slechte weersomstandigheden deze zomer. Vooral passagiers van KLM hebben veel pech gehad. KLM laat in 2014 een stijging van meer dan 30 procent zien in het aantal incidenten die veroorzaakt zijn door een buitengewone omstandigheid. Ook de vele stakingen dit jaar hebben veel annuleringen en vertragingen veroorzaakt, zoals die van de Franse luchtverkeersleiding in juni en de Italiaanse luchtverkeersleiding in september.

Het aantal vluchten waarbij de betrokken passagier volgens EU-verordening 261/2004 recht heeft op een vergoeding voor het ongemak, is afgenomen met 2,6 procent. Luchtvaartmaatschappijen presteren dus beter (overmachtsituaties buiten beschouwing gelaten). Dit is te danken aan de verbeterde prestaties van buitenlandse luchtvaartmaatschappijen. Corendon Airlines (Turkije) en Vueling hebben hier de beste prestatie geleverd. Zij hebben respectievelijk 60 procent en 30 procent minder ‘claimbare’ incidenten gehad.

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….