
De Europese Unie start vandaag onderhandelingen met de autoriteiten van Qatar over een luchtvaartverdrag. Een luchtvaartverdrag geeft de EU en Qatar wederzijdse toegang tot beide thuismarkten. De Europese luchtvaartindustrie hoopt op afspraken die eerlijke concurrentie garanderen.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is zo’n partij die bij Eurocommissaris voor Transport Violeta Bulc aandringt om in het voeren van de luchtvaartonderhandelingen met Qatar ook afspraken te maken over concurrentie. Volgens de pilotenvakbond is een heldere, controleerbare en afdwingbare concurrentieclausule essentieel voor de overlevingskansen van de Europese luchtvaartindustrie.
De onderhandelingen met golfstaten staan waarschijnlijk bovenaan het to do-lijstje van EU Commissaris Bulc sinds de Aviation Strategy for Europe enkele maanden geleden werd aangenomen. Bulc geeft ook aan dat een gelijk speelveld voor luchtvaartmaatschappijen een belangrijke uitkomst moet zijn van de onderhandelingen: “De nieuwe luchtvaartverdragen zullen leiden tot nieuwe zakelijke kansen voor de gehele luchtvaartindustrie, nieuwe routes en betere ticketprijzen voor passagiers en zullen tegelijkertijd een level playing field garanderen voor onze luchtvaartmaatschappijen.”
VNV-voorzitter Steven Verhagen is blij dat de onderhandelingen over het luchtvaartverdrag met Qatar nu van start gaan: “Het opstarten van deze onderhandelingen is van essentieel belang. Het heeft lang geduurd voordat we de Europese Commissie konden overtuigen. Nu moeten we de Europese Commissie scherp houden dat dit element van eerlijke concurrentie onverkort wordt opgenomen en niet uitgeruild wordt tegen iets anders.” Verhagen hamert daarom op het opnemen van een concurrentieclausule: “De Europese luchtvaartindustrie kan met ieder bedrijf concurreren, maar niet met rijke oliestaten die op dit moment met hun gesubsidieerde staatsmaatschappijen onze Europese luchtvaartmaatschappijen naar de knoppen vliegen. Een stevige, eerlijke concurrentieclausule is dus essentieel voor het overleven van de Europese luchtvaartsector en de honderdduizenden banen die daarmee gemoeid gaan.”
De bilaterale luchtvaartverdragen die de EU sluit handelen behalve over economische aspecten ook over hoge veiligheidsstandaarden wat betreft vliegveiligheid en security, luchtverkeersleiding, invloeden op de sociale leefomgeving en bescherming van het milieu. Binnenkort worden ook onderhandelingen opgestart met de Verenigde Arabische Emiraten, thuisland van Emirates en Etihad Airways. Europese luchtvaartmaatschappijen beschuldigen ook deze golfmaatschappijen van oneerlijke concurrentie door staatssteun.

