Home / Luchtvaart / ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

Lobbygroep voor online reisorganisaties, de European Technology and Travel Services Association (ETTSA), heeft de Europese Commissie gevraagd om onderzoek te doen naar de weigering van Lufthansa om haar goedkoopste tickets ter beschikking te stellen aan de global distribution systems (GDS’en). Deze tarieven zijn alleen te boeken via Lufthansa’s eigen kanalen.

ETTSA stelt dat als de mededingingsautoriteiten niet ingrijpen, de handelswijze van Lufthansa zal leiden tot minder concurrentie, een kleiner aantal luchtvaartmaatschappijen, minder aanbod aan consumenten en uiteindelijk hogere prijzen.

“We hoopten al enige tijd dat de Europese Commissie deze praktijken zou onderzoeken. Maar gezien de snelle verslechtering van de situatie voor consumenten, hebben we besloten om zelf actie te nemen en een klacht bij de Europese Commissie neer te leggen,” zegt de algemeen secretaris van ETTSA, Emmanuel Mounier.

ETTSA beschuldigt Lufthansa ervan haar dominante positie in diverse markten te gebruiken om haar goedkoopste tarieven uit de indirecte distributiekanalen te houden en daarmee bedrijven te dwingen om direct te boeken.

ETTSA zegt bang te zijn dat andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van Lufthansa zullen volgen. Andere airlines hebben inmiddels ook net als Lufthansa een GDS-toeslag ingevoerd.

Van de acht ETTSA board leden, representeren er drie de grootste GDS’en Amadeus, Travelport en Sabre.

Lufthansa reageert in een verklaring niet in te gaan op lopende juridische zaken en dat de Lufthansa Group zal meewerken aan onderzoekende autoriteiten.

Er is geen garantie dat de Europese Commissie naar aanleiding van deze klacht een onderzoek zal instellen. Eerdere klachten van ETTSA tegen Lufthansa gingen over de in 2015 ingevoerde GDS-toeslag. In mei van dit jaar heeft de Europese Commissie deze klacht naast zich neergelegd waarna de ETTSA de zaak neerlegde bij de Europese ombudsmannen.

Tegelijkertijd beraadt in een separate zaak de Supreme Court van Texas zich over de GDS-toeslag van Lufthansa in een zaak die is aangespannen door Sabre, gevestigd in Texas.

En daarnaast is de Europese Commissie eind november zelf een onderzoek gestart om te bepalen of afspraken tussen GDS’en Amadeus en Sabre aan de ene kant en luchtvaartmaatschappijen en reisagentschappen aan de andere kant, in strijd zijn met de regels voor mededinging binnen de Europese Unie.

Door: | redactie[at]zakenreis.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Codeshare KLM en ITA 

Codeshare KLM en ITA 

05/12/2021

KLM en ITA Airways zijn een codeshare aangegaan, waardoor passagiers van beide carriers tickets kunnen boeken naar elkaars bestemmingen. KLM en ITA bieden daarnaast ‘gemakkelijke overstapmogelijkheden’ aan op de luchthavens…

FB-Miles langer geldig

FB-Miles langer geldig

04/12/2021

Flying Blue, de divisie voor frequent flyers van Air France-KLM, heeft de geldigheid van de gespaarde miles opnieuw verlengd. “Vanwege de coronacrisis hebben wij in 2020 beloofd dat wij u in…

NDC-deal Travelport en IAG 

NDC-deal Travelport en IAG 

02/12/2021

Travelport heeft een overeenkomst gesloten met de vier leden van de International Airlines Group (IAG) over NDC, de New Distribution Capability. Dit heeft het technologiebedrijf donderdag bekendgemaakt. IAG bestaat uit…

Trein wint terrein op vliegtuig

Trein wint terrein op vliegtuig

02/12/2021

Grote bedrijven nemen voor zakenreizen ‘steeds vaker’ de trein in plaats van het vliegtuig, zo blijkt uit een analyse van de Werkgroep Internationale Trein. Het onderzoek vond plaats vóór de…