Home / Luchtvaart / ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

Lobbygroep voor online reisorganisaties, de European Technology and Travel Services Association (ETTSA), heeft de Europese Commissie gevraagd om onderzoek te doen naar de weigering van Lufthansa om haar goedkoopste tickets ter beschikking te stellen aan de global distribution systems (GDS’en). Deze tarieven zijn alleen te boeken via Lufthansa’s eigen kanalen.

ETTSA stelt dat als de mededingingsautoriteiten niet ingrijpen, de handelswijze van Lufthansa zal leiden tot minder concurrentie, een kleiner aantal luchtvaartmaatschappijen, minder aanbod aan consumenten en uiteindelijk hogere prijzen.

“We hoopten al enige tijd dat de Europese Commissie deze praktijken zou onderzoeken. Maar gezien de snelle verslechtering van de situatie voor consumenten, hebben we besloten om zelf actie te nemen en een klacht bij de Europese Commissie neer te leggen,” zegt de algemeen secretaris van ETTSA, Emmanuel Mounier.

ETTSA beschuldigt Lufthansa ervan haar dominante positie in diverse markten te gebruiken om haar goedkoopste tarieven uit de indirecte distributiekanalen te houden en daarmee bedrijven te dwingen om direct te boeken.

ETTSA zegt bang te zijn dat andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van Lufthansa zullen volgen. Andere airlines hebben inmiddels ook net als Lufthansa een GDS-toeslag ingevoerd.

Van de acht ETTSA board leden, representeren er drie de grootste GDS’en Amadeus, Travelport en Sabre.

Lufthansa reageert in een verklaring niet in te gaan op lopende juridische zaken en dat de Lufthansa Group zal meewerken aan onderzoekende autoriteiten.

Er is geen garantie dat de Europese Commissie naar aanleiding van deze klacht een onderzoek zal instellen. Eerdere klachten van ETTSA tegen Lufthansa gingen over de in 2015 ingevoerde GDS-toeslag. In mei van dit jaar heeft de Europese Commissie deze klacht naast zich neergelegd waarna de ETTSA de zaak neerlegde bij de Europese ombudsmannen.

Tegelijkertijd beraadt in een separate zaak de Supreme Court van Texas zich over de GDS-toeslag van Lufthansa in een zaak die is aangespannen door Sabre, gevestigd in Texas.

En daarnaast is de Europese Commissie eind november zelf een onderzoek gestart om te bepalen of afspraken tussen GDS’en Amadeus en Sabre aan de ene kant en luchtvaartmaatschappijen en reisagentschappen aan de andere kant, in strijd zijn met de regels voor mededinging binnen de Europese Unie.

Door: | redactie[at]zakenreis.nl

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….