Home / Luchtvaart / ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

ETTSA legt klacht neer bij EC over Lufthansa’s distributie

Lobbygroep voor online reisorganisaties, de European Technology and Travel Services Association (ETTSA), heeft de Europese Commissie gevraagd om onderzoek te doen naar de weigering van Lufthansa om haar goedkoopste tickets ter beschikking te stellen aan de global distribution systems (GDS’en). Deze tarieven zijn alleen te boeken via Lufthansa’s eigen kanalen.

ETTSA stelt dat als de mededingingsautoriteiten niet ingrijpen, de handelswijze van Lufthansa zal leiden tot minder concurrentie, een kleiner aantal luchtvaartmaatschappijen, minder aanbod aan consumenten en uiteindelijk hogere prijzen.

“We hoopten al enige tijd dat de Europese Commissie deze praktijken zou onderzoeken. Maar gezien de snelle verslechtering van de situatie voor consumenten, hebben we besloten om zelf actie te nemen en een klacht bij de Europese Commissie neer te leggen,” zegt de algemeen secretaris van ETTSA, Emmanuel Mounier.

ETTSA beschuldigt Lufthansa ervan haar dominante positie in diverse markten te gebruiken om haar goedkoopste tarieven uit de indirecte distributiekanalen te houden en daarmee bedrijven te dwingen om direct te boeken.

ETTSA zegt bang te zijn dat andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van Lufthansa zullen volgen. Andere airlines hebben inmiddels ook net als Lufthansa een GDS-toeslag ingevoerd.

Van de acht ETTSA board leden, representeren er drie de grootste GDS’en Amadeus, Travelport en Sabre.

Lufthansa reageert in een verklaring niet in te gaan op lopende juridische zaken en dat de Lufthansa Group zal meewerken aan onderzoekende autoriteiten.

Er is geen garantie dat de Europese Commissie naar aanleiding van deze klacht een onderzoek zal instellen. Eerdere klachten van ETTSA tegen Lufthansa gingen over de in 2015 ingevoerde GDS-toeslag. In mei van dit jaar heeft de Europese Commissie deze klacht naast zich neergelegd waarna de ETTSA de zaak neerlegde bij de Europese ombudsmannen.

Tegelijkertijd beraadt in een separate zaak de Supreme Court van Texas zich over de GDS-toeslag van Lufthansa in een zaak die is aangespannen door Sabre, gevestigd in Texas.

En daarnaast is de Europese Commissie eind november zelf een onderzoek gestart om te bepalen of afspraken tussen GDS’en Amadeus en Sabre aan de ene kant en luchtvaartmaatschappijen en reisagentschappen aan de andere kant, in strijd zijn met de regels voor mededinging binnen de Europese Unie.

Mariska Vogelenzang de Jong
Door: | mariska[at]zakenreis.nl
Mariska Vogelenzang de Jong werkt ruim 20 jaar als journalist en heeft als specialiteit nieuwe media en technologie. Voordat zij in 2018 bij Zakenreis is gestart, werkte zij bij uitgeverijen van tijdschriften en boeken op het gebied van reizen.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…