Etihad Airways heeft de voorwaarden vastgesteld waaronder zij bereid is te investeren in Alitalia.
Details zijn niet bekendgemaakt, maar het zou gaan om een investering van 600 miljoen euro in ruil voor een belang van 49 procent. Ook wil Etihad dat Alitalia snijdt in de personeelskosten. Dat kan een lastige eis zijn om aan te voldoen, gezien de macht van de Italiaane vakbonden.
De Italiaanse overheid is in elk geval positief over een strategisch partnership tussen Etihad en Alitalia, aldus Alitalia in een persverklaring.
Etihad en Alitalia zijn al maanden in onderhandeling over de samenwerking. Alitalia lijdt grote verliezen en heeft dringend een strategische investeerder nodig. Air France-KLM had de voorkeur als partner, maar de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep heeft ervoor gekozen het belang in Alitalia te laten verwateren van 25 procent naar 7 procent. De reden was dat het reorganisatieplan dat vorig jaar werd opgesteld niet ver genoeg ging in de optiek van Air France-KLM.Alexandre de Juniac liet in oktober 2013 weten dat Alitalia aan drie voorwaarden zou moeten voldoen. “Ten eerste moet Alitalia een sterk reductieplan opstellen, waarbij het korte- en middellange-afstandsnetwerk wordt ingekrompen en het lange-afstandsnetwerk gestabiliseerd. Ten tweede moeten de vakbonden akkoord gaan. Ten derde moet Alitalia financieel drastisch worden geherstructureerd. Onze zakken zijn niet diep genoeg om zomaar alles te financieren. Als aan onze voorwaarden wordt voldaan, dan kunnen we nauw samenwerken. Zo niet, dan doen wij niet mee.”

