Airberlin heeft haar belang van 49,8 procent in de Oostenrijkse prijsvechter Niki verkocht aan Etihad Airways voor 300 miljoen euro. De Arabische maatschappij is voor 29 procent eigenaar van het verlieslijdende airberlin en de transactie met Niki wordt gezien als een interne kas-injectie door de grootaandeelhouder.
Qua vluchten is het de bedoeling dat Niki leisure-bestemmingen overneemt van airberlin, dat zich meer wil richten op lijndiensten. “In het kader van de transactie past airberlin haar Europese city-netwerk aan om zich meer te kunnen concentreren op het aanbod voor zakenreizen,” zegt de carrier in een verklaring.
Ook TUI is bij de deal betrokken: de Duitse touroperator neemt 24,8 procentpunt van het belang van Etihad in Niki over. De andere 50,2 procent blijft in handen van de Niki Privatstiftung van de voormalig Oostenrijkse autocoureur Niki Lauda.
Vestje-broekzak
Etihad nam in 2012 een belang in airberlin, om voor zichzelf een Europees netwerk op te zetten. Maar airberlin, de tweede carrier in grootte in Duitsland na Lufthansa, maakt sindsdien nog geen winst uit de normale bedrijfsvoering. Alleen in het eerste jaar na de investering werd een klein plusje genoteerd (6,8 miljoen euro), maar ook toen moest er een vestje-broekzak-constructie aan te pas komen: Etihad kocht het frequent flyer programma van airberlin voor 185 miljoen euro.
Stefan Pichler, de CEO van airberlin zegt over de deal rond Niki in een verklaring: “Met deze transactie vereenvoudigen wij ons bedrijfsmodel, zorgen wij ervoor dat wij onafhankelijker zijn van seizoenbestemmingen en verbeteren wij onze financiële situatie. Stapsgewijs ontwikkelt airberlin zich tot een netwerk-carrier die gericht is op vluchten binnen Duitsland en in Europa.”

