Home / Luchtvaart / Etihad begeeft zich op Europese, regionale markt

Etihad begeeft zich op Europese, regionale markt

Etihad begeeft zich op Europese, regionale markt

Etihad Airways heeft een belang van 33,3 procent genomen in de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Darwin Airline. Deze naam zal worden gewijzigd in Etihad Regional zodra de betrokken autoriteiten toestemming hebben gegeven voor de aandelentransactie.

De bedoeling is dat Etihad Regional feedervluchten zal gaan verzorgen van secundaire Europese bestemmingen naar de vijftien steden die Etihad Airways vanaf Abu Dhabi aanvliegt in Europa. Daarnaast zal Etihad Regional de hubs van airberlin en Air Serbia voeden, twee maatschappijen waar Etihad Airways ook belangen in heeft. Etihad zal op haar beurt met ingang van 1 juni 2014 van start gaan met dagelijkse vluchten naar Zürich, dat een van de belangrijkste operationele hubs van Darwin Airline moet worden.

Het nieuwe feedermodel dat Etihad Airways hiermee lanceert, kan volgens algemeen directeur James Hogan ook heel goed op andere markten worden toegepast. De investering van Etihad Airways geeft de Golfcarrier toegang tot regionale Europese markten en maakt voor Darwin Airline flinke groei mogelijk. Medio 2014 moeten er 21 nieuwe routes en achttien nieuwe bestemmingen aan het netwerk zijn toegevoegd.

Darwin Airline heeft haar hoofdkantoor in Lugano, maar de belangrijkste hub is Genève. De maatschappij is ook actief in Nederland: sinds 2 september jl. vliegt zij vanaf Schiphol naar Leipzig en Cambridge.

Etihad Airways, airberlin en Air Serbia zullen codesharen op routes van Darwin Airline, die andersom haar code mag plaatsen op de vluchten van die drie carriers, mits de Europese Commissie daarmee akkoord gaat. Darwin Airline zal aangesloten worden op het frequent flyer programma van Etihad Airways.

Etihad bezit al 29 procent van de aandelen in airberlin, 40 procent in Air Seychelles, 19,9 procent in Virgin Australia en 3 procent in Aer Lingus. Inmiddels is er groen licht voor de acquisitie van 24 procent van Jet Airways en vanaf januari bezit Etihad 49 procent van Air Serbia.

Etihad Airways wordt in Europa al gevoed door vluchten van Air France en KLM middels en codeshare-overeenkomst. Deze houdt in dat Etihad-passagiers op Schiphol kunnen overstappen op KLM-vluchten naar Billund, Cardiff, Newcastle, Oslo en Stavanger. Op Parijs Charles de Gaulle zijn dat de Air France-vluchten naar Bordeaux, Kopenhagen, Madrid, Nice en Toulouse. Andersom is de Air France-code gekoppeld aan Etihad-vluchten vanaf Abu Dhabi naar Colombo, Dhaka, Kathmandu, Mahe en Male. KLM codesharet met Etihad op Colombo, Islamabad, Lahore, Melbourne en Sydney.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….