Home / Luchtvaart / Ethiopian wil privatiseren en vraagt participatie Afrika

Ethiopian wil privatiseren en vraagt participatie Afrika

Ethiopian wil privatiseren en vraagt participatie Afrika

Ethiopian Airlines wil privatiseren. CEO Tewolde Gebremariam heeft vandaag regeringen elders in Afrika gevraagd een belang te nemen in zijn onderneming.

‘Andere landen kunnen een minderheidsbelang nemen in Ethiopian, waardoor we een pan-Afrikaanse airline worden,’ zei Tewolde in een verklaring. Hij onderstreepte dat er geen sprake is van liefdadigheid. Ethiopian is al jaren een winstgevende onderneming en dat moet zo blijven, zei hij. De regering in Addis Ababa, die eigenaar is van Ethiopian, maar de airline al jaren geen subsidie meer verleent, staat welwillend tegenover de privatisering.

Joint ventures
Het moet de volgende stap zijn van de Ethiopische luchtvaartmaatschappij, die de afgelopen jaren in verscheidene Afrikaanse landen de mogelijkheden voor een nationale airline in joint ventures onderzocht. In Tsjaad, Djibouti, Zambia, Malawi, Togo, Eritrea, Mozambique, Nigeria en Equatoriaal Guinee is Ethiopian bezig het luchtverkeer nieuw leven in te blazen.

Vorige week sloot de carrier een deal in Tsjaad over een nationale carrier in dat land. De regering in de Tsjadische hoofdstad Ndjamena krijgt 51 procent, Ethiopian 49 procent. Tsjaad is een arm land, met weinig vliegverkeer. Sinds de jaren negentig bestaat er geen nationale airline meer.

Onafhankelijkheid
Vrijwel alle Afrikaanse landen richtten na hun onafhankelijkheid in de vorige eeuw een eigen airline op, vooral bedoeld als statussymbool en om de politieke leiders te vervoeren. Naar de kosten en baten keken de airlines nauwelijks, waardoor ze vrijwel allemaal weer zijn verdwenen. De meeste regeringen konden zich een eigen airline niet langer permitteren.

Er zijn uitzonderingen, zoals EgyptAir (bestaand sinds 1932), South African Airways, (vanaf 1934) en Ethiopian Airlines, opgericht in 1945. Dit zijn ook de drie grootste airlines van Afrika, maar alleen Ethiopian is een goedlopende onderneming, die sinds 2005 winst maakt en sterk is gegroeid, in aantallen passagiers en de vloot.

Geen cadeaus
De Ethiopiërs lijken zich het lot van andere landen aan te trekken, maar komen niet met cadeaus aanzetten, zo heeft Tewolde Gebremariam duidelijk gemaakt. Ethiopian zelf maakte de afgelopen tien jaar onafgebroken winst en hij verwacht van de nieuwe Afrikaanse airlines onder jv dat zij dat na een aanloopperiode ook zullen doen. Dat is nog niet zo eenvoudig. Zo is Malawian Airlines, opgericht in 2014, daar nog steeds niet in geslaagd.

Tsjaad (14 miljoen inwoners) en Malawi (18 miljoen mensen) zijn relatief kleine landen, waar de omzet van een airline nooit hoog zal zijn. De grote vissen waar Ethiopian op aast zijn Nigeria met zijn 190 miljoen inwoners en de Democratische Republiek Congo, waar 80 miljoen mensen wonen.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….