Home / Luchtvaart / Es ist vorbei voor Tante Ju

Es ist vorbei voor Tante Ju

Es ist vorbei voor Tante Ju

Lufthansa vliegt niet langer met de Junkers Ju 52, het historische toestel, ook wel bekend onder de koosnaam Tante Ju. De kosten om de 83 jaar oude kist in de lucht te houden zijn te hoog geworden, zegt Lufthansa. Vorig jaar crashte een Ju 52 van een Zwitserse firma.

Sinds 1986 verzorgde Lufthansa met de driemotorige Junkers, registratie D-ACQUI, die plaats bood aan zestien passagiers, rondvluchten die behalve door liefhebbers ook vaak werden geboekt als bedrijfsuitje.

Lufthansa had de eigen Ju 52, een van een handvol van dit type dat nog luchtwaardig was, ondergebracht in een door zichzelf gesubsidieerde stichting. Vrijwilligers verzorgden  het onderhoud, de airline nam de materiële kosten op zich.

Maar aan alles komt een eind. De afgelopen jaren moest er zeer veel groot onderhoud gebeuren aan de hoogbejaarde Ju 52. Het hele jaar 2016 viel daardoor uit voor de vluchten. De kosten voor vervanging van onderdelen zijn nu zo hoog geworden, dat Lufthansa de subsidie stopzet, waarmee het lot van de vluchten is bezegeld.

Ju-Air
De private Zwitserse onderneming Ju-Air verzorgt sinds 1983 ook rondvluchten met Ju 52’s. Het bedrijf had er vier in bezit. Maar in augustus vorig jaar stortte een Ju 52 in het oosten van Zwitserland neer. De zeventien passagiers en drie bemanningsleden kwamen om het leven. Eerder was een andere Ju van Ju-Air al ‘met pensioen’ gestuurd.

Ju-Air hervat ondanks de crash dit jaar de vluchten met de twee overgebleven Ju 52’s. Lufthansa zegt dat haar besluit om de eigen Ju 52 niet meer te laten vliegen niets te maken heeft met de crash in Zwitserland.

Magie
De magie rond de Junkers 52, die de Duitse fabrikant sinds 1931 maakte, is een merkwaardig verhaal. Het vliegtuig, aanvankelijk gebouwd voor de burgerluchtvaart, werd onder de nazi’s vanaf 1933 geïncorporeerd in de Luftwaffe. Ju 52’s werden omgebouwd tot bommenwerpers, andere dienden voor troepentransport. Adolf Hitler gebruikte een Ju 52 veelvuldig voor eigen vervoer.

Op 10 mei 1940 vervoerden Ju 52’s Duitse parachutisten bij de invasie van Nederland. Toch werd de oorlogsrol de Ju 52 na 1945 niet ‘kwalijk genomen.’ De machine kreeg erkenning voor het mooie ontwerp en de statige vlucht.

Belevenis
Een vlucht met een Junkers is een bijzondere belevenis. Schrijver dezes spreekt uit eigen ervaring. Enige jaren geleden maakte ik een vlucht met  de Ju 52 vanaf de luchthaven van Frankfurt. Groot verschil met moderne straalvliegtuigen is de snelheid en de vlieghoogte. De Ju 52 heeft een top van 160 kilometer per uur. Het plafond was ooit drie 3 kilometer hoogte, maar in de rondvluchten van de afgelopen jaren werd gekozen voor een veilig bereik van 600 tot 1.000 meter.

Connie
Lufthansa heeft het vliegen met oldtimers nog niet helemaal opgegeven. De maatschappij werkt aan het luchtwaardig maken van een Lockheed ‘Connie’ Constellation. De Connie is een legendarisch viermotorig propellervliegtuig, van Amerikaanse makelij, uit de jaren vijftig.

Lufthansa werkte, met sponsors en vrijwilligers, jarenlang aan het de restauratie van het destijds (1957) laatste model van de Connie, een L-1649 Starliner. Of het van vluchten met dit toestel zal komen is twijfelachtig. Plannen hiervoor werden de afgelopen jaren steeds uitgesteld. De Star is vorig jaar wel overgebracht (per schip) naar Duitsland.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Tien A350’s voor Air France

Tien A350’s voor Air France

12/12/2019

Air France-KLM heeft bij Airbus tien extra A350-900’s besteld, bestemd voor Air France, dat nu drie toestellen van dit type in de vloot heeft. Met eerdere bestellingen komt het totaal…

Batterijen groeiend gevaar

Batterijen groeiend gevaar

11/12/2019

Lithium-batterijen die spontaan in brand kunnen vliegen vormen een groeiende bedreiging voor de veiligheid van de luchtvaart. Dit heeft Nick Careen van IATA gezegd tijdens de media-dagen van de organisatie…

Biofuel KLM vanaf Schiphol

Biofuel KLM vanaf Schiphol

10/12/2019

KLM heeft voor het eerst biofuel ingekocht voor vluchten vanaf Schiphol. De brandstof wordt geproduceerd door het Finse bedrijf Neste, dat zich tevens heeft aangesloten bij het programma voor duurzame…