Home / Luchtvaart / Erfenis Jet alvast verdeeld

Erfenis Jet alvast verdeeld

Erfenis Jet alvast verdeeld

Terwijl Jet Airways officieel nog niet failliet is verklaard, verdelen Indiase concurrenten alvast de erfenis, zoals slots, personeel en vliegtuigen. Vooral SpiceJet, Vistara en IndiGo profiteren.

Prijsvechter SpiceJet heeft inmiddels 500 werknemers van Jet Airways in dienst genomen en lijkt bereid meer personeel van Jet aan te stellen. SpiceJet heeft ook enkele leasecontracten voor vliegtuigen van Jet overgenomen en ook hier geldt: ‘And counting.’ Overigens heeft het grootste deel van de 16.000 werknemers van Jet Airways nog geen nieuw onderdak gevonden.

SpiceJet heeft verder een deal gesloten met Emirates over codeshares. Emirates voert 170 vluchten per week uit tussen Dubai en tien steden in India. SpiceJet heeft 68 wekelijkse verbindingen van en naar Dubai. Een verbinding tussen de twee airlines betekent dat Emirates in India kan aansluiten op het binnenlandse netwerk van SpiceJet, dat op haar beurt in Dubai gebruik kan maken van de internationale routes van Emirates.

JV met KLM
De twee carriers stappen hiermee in een ander gat dat Jet laat vallen: de long haul. Jet Airways sloot eind 2017 een joint venture met KLM en Air France over vervoer tussen India en Europa.

Hoewel deze jv op papier nog bestaat is met het opschorten van alle vluchten van Jet, sinds 17 april, er in de praktijk geen samenwerking meer, want alleen KLM en Air France voeren nog vluchten uit naar India en terug.

Een andere Indiase carrier die profijt trekt van Jets ondergang is Vistara. Dit is een relatief kleine, full-service carrier, maar door de leemte die Jet Airways achterlaat kan dat snel veranderen. Het industriële conglomeraat Tata, dat van enorme proporties is (omzet in 2018: 110 miljard dollar, meer dan Boeing), heeft 51 procent van de aandelen en Singapore Airlines de andere 49 procent. Voorwaar een ideale combinatie van kapitaal en expertise.

IndiGo
De derde lijkenpikker is low cost carrier IndiGo, de grootste Indiase speler, met een marktaandeel vorig jaar van 41 procent. IndiGo vliegt uitsluitend binnen India en in de regio met het Verre en Midden-Oosten als verste bestemmingen. De winstgevende onderneming zette al vóór de problemen bij Jet ontstonden zich ingezet op een enorme expansie. IndiGo heeft nu een vloot van 206 Airbussen uit de A320- en A320neo-familie en heeft  orders uitstaan voor nog eens 363 Airbussen (214 A320neo’s en 149 A321neo’s), die snel in de vloot zullen komen.

Kan Jet Airways intussen nog een wederopstanding beleven? Indiase analisten betwijfelen dit. Dan moeten er snel investeerders komen. En behalve het feit dat de concurrentie als aasgieren het marktaandeel van Jet aan het verdelen is, met slots, vliegtuigen en personeel die verloren zijn gegaan, zal een nieuwe eigenaar aanhikken tegen de schuld van Jet. Indiase media gaan ervan uit dat de schuld van Jet boven de drie miljard dollar ligt. Deze zal overgaan naar de volgende eigenaar of eigenaren – wie durft daaraan te beginnen?

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….