British Airways, Iberia, Vueling en Aer Lingus (IAG) boekten in 2015 samen een nettowinst van 1,5 miljard euro, veel hoger dan de 118 miljoen van concurrent Air France-KLM.
De vier airlines, die samen de International Airlines Group (IAG) vormen, zagen hun nettowinst stijgen met vijftig procent ten opzichte van 2014. De omzet was met 22 miljard euro twee miljard hoger dan een jaar eerder. De operationele winst lag vorig jaar op 2,3 miljard dollar tegen 1,4 miljard in 2014. Voor dit jaar schat het in 2011 opgerichte IAG dat de winst fors zal doorgroeien; de operationele winst kan uitkomen op 3,2 miljard euro.
IAG leed in 2012 nog zwaar verlies; de holding saneerde daarna hard, waarbij banen verloren gingen en de directie ingreep in de arbeidsvoorwaarden. Gevoegd bij het gunstige effect van de gekelderde olieprijs heeft die herstructurering nu tot resultaten geleid.
IAG’s peer Air France-KLM bracht het er vorig jaar een stuk minder van af: de Frans-Nederlandse combinatie maakte op 18 februari een nettoresultaat van 118 miljoen bekend – wel de eerste winst sinds 2010. De directies van Air France en KLM zouden hun airlines ook graag meer willen bijvijlen dan ze nu doen, maar daar bestaat intern veel verzet tegen. Hierdoor blijft de stijging van de arbeidsproductiviteit bij Air France-KLM achter bij die van IAG en andere luchtvaartmaatschappijen.
De derde grote netwerkcarrier in Europa, de Lufthansa Group, maakt op 17 maart de cijfers over 2015 bekend.

