Home / Luchtvaart / Optater Boeing om 737 MAX

Optater Boeing om 737 MAX

Optater Boeing om 737 MAX

De omzet van Boeing is in het tweede kwartaal van 2019 teruggelopen met 35 procent. De enorme terugval is te wijten aan de 737 MAX, die sinds medio maart niet meer mag vliegen. Het bedrijf leed hierdoor een nettoverlies van 2,9 miljard dollar.

In het tweede kwartaal van 2018 was de omzet van Boeing 24,2 miljard dollar, in Q2 van 2019 was dat 15,7 miljard. Het verschil zit in de aflevering van nieuwe toestellen. In de maanden april, mei en juni werd geen enkele Boeing 737 MAX in dienst genomen, terwijl er wel rond de 150 van de band rolden. Die toestellen staan geparkeerd in Seattle en tellen, zolang de klanten ze niet in ontvangst hebben genomen, niet mee in de omzet.

Voorziening
In het nettoresultaat is een voorziening verwerkt van bijna vijf miljard dollar, die Boeing achter de hand houdt om claims op te vangen. De nettowinst van 2,1 miljard dollar in Q2 van 2018 veranderde daardoor in een verlies van 2,9 miljard. Hoe hoog de uiteindelijke kosten van de MAX-crisis zullen uitvallen zal later blijken.

Zodra Boeing de technische problemen met de MAX heeft opgelost komt het hele stuwmeer aan toestellen in beweging. In dát kwartaal zal de fabrikant juist een veel hogere omzet hebben. Maar zover is het nog lang niet.

In een persverklaring bij de kwartaalcijfers gaat Boeing uitvoerig in op de situatie rond de MAX. In de eerste weken na de grounding sprak Boeing nog van een ‘spoedige terugkeer.’ Nu is het bedrijf veel voorzichtiger en spreekt het over ‘onzekerheid van de timing en de omstandigheden waaronder de 737 MAX-vloot weer in bedrijf komt.’

FAA
Boeing zegt nauw samen te werken met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om de update van de 737 MAX-software te certificeren en de MAX weer in bedrijf te nemen.

“Gestructureerde ontwikkeling en testen zijn nu bezig en Boeing zal de definitieve software aan de FAA aanbieden op het moment dat het bedrijf er zeker van is dat het aan alle certificeringseisen voldoet. Toezichthouders bepalen het certificeringsproces voor de MAX-software en training-updates, evenals het opheffen van het vliegverbod,” aldus de fabrikant.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Hertz in VS en Canada failliet

Hertz in VS en Canada failliet

25/05/2020

Hertz heeft Chapter 11 aangevraagd in de VS en Canada. Dit betekent dat het autoverhuurbedrijf technisch failliet is, maar via reorganisaties kans krijgt op een doorstart. De branches in Europa…

Feel Safe at NH Hotels

Feel Safe at NH Hotels

22/05/2020

De NH Hotel Group is met een plan gekomen dat inspeelt op de ‘nieuwe behoeften’ in tijden van de huidige gezondheidscrisis, onder de noemer Feel Safe at NH. Het bedrijf…

NS verwacht grote neergang

NS verwacht grote neergang

22/05/2020

De corona-crisis zal nog heel lang een ‘negatieve impact’ hebben op NS, zo heeft het bedrijf vrijdag in een online sessie gezegd. NS verwacht 4,7 miljard aan inkomstenderving over een…

Staatsbelang in Lufthansa

Staatsbelang in Lufthansa

21/05/2020

De Duitse staat krijgt een belang van 20 tot 25 procent in de Lufthansa Group, als onderdeel van een reddingsplan, ter waarde van 9 miljard euro. Lufthansa zegt donderdag dat…