Home / Luchtvaart / Optater Boeing om 737 MAX

Optater Boeing om 737 MAX

Optater Boeing om 737 MAX

De omzet van Boeing is in het tweede kwartaal van 2019 teruggelopen met 35 procent. De enorme terugval is te wijten aan de 737 MAX, die sinds medio maart niet meer mag vliegen. Het bedrijf leed hierdoor een nettoverlies van 2,9 miljard dollar.

In het tweede kwartaal van 2018 was de omzet van Boeing 24,2 miljard dollar, in Q2 van 2019 was dat 15,7 miljard. Het verschil zit in de aflevering van nieuwe toestellen. In de maanden april, mei en juni werd geen enkele Boeing 737 MAX in dienst genomen, terwijl er wel rond de 150 van de band rolden. Die toestellen staan geparkeerd in Seattle en tellen, zolang de klanten ze niet in ontvangst hebben genomen, niet mee in de omzet.

Voorziening
In het nettoresultaat is een voorziening verwerkt van bijna vijf miljard dollar, die Boeing achter de hand houdt om claims op te vangen. De nettowinst van 2,1 miljard dollar in Q2 van 2018 veranderde daardoor in een verlies van 2,9 miljard. Hoe hoog de uiteindelijke kosten van de MAX-crisis zullen uitvallen zal later blijken.

Zodra Boeing de technische problemen met de MAX heeft opgelost komt het hele stuwmeer aan toestellen in beweging. In dát kwartaal zal de fabrikant juist een veel hogere omzet hebben. Maar zover is het nog lang niet.

In een persverklaring bij de kwartaalcijfers gaat Boeing uitvoerig in op de situatie rond de MAX. In de eerste weken na de grounding sprak Boeing nog van een ‘spoedige terugkeer.’ Nu is het bedrijf veel voorzichtiger en spreekt het over ‘onzekerheid van de timing en de omstandigheden waaronder de 737 MAX-vloot weer in bedrijf komt.’

FAA
Boeing zegt nauw samen te werken met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA om de update van de 737 MAX-software te certificeren en de MAX weer in bedrijf te nemen.

“Gestructureerde ontwikkeling en testen zijn nu bezig en Boeing zal de definitieve software aan de FAA aanbieden op het moment dat het bedrijf er zeker van is dat het aan alle certificeringseisen voldoet. Toezichthouders bepalen het certificeringsproces voor de MAX-software en training-updates, evenals het opheffen van het vliegverbod,” aldus de fabrikant.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…