Home / Luchtvaart / Enorm verlies Q1 Air France- KLM, Q2 wordt veel erger

Enorm verlies Q1 Air France- KLM, Q2 wordt veel erger

Enorm verlies Q1 Air France- KLM, Q2 wordt veel erger

Air France-KLM heeft in Q1 een nettoverlies geleden van 1,8 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers die donderdag bekend zijn gemaakt. En het tweede kwartaal, waarin door corona bijna alle vervoer plat lag, wordt nog vele malen erger.

Air France-KLM heeft in Q1 een nettoverlies geleden van 1,8 miljard euro, zo blijkt uit de cijfers die donderdag bekend zijn gemaakt. De neergang is van een nooit eerder vertoonde omvang. Uitgesplitst kwam het operationele verlies voor KLM over de eerste drie maanden neer op 275 miljoen euro. Partner Air France kwam uit op min 536 miljoen. Voor het nettoverlies geeft de airline-groep, waar ook Transavia toe behoort, alleen de geconsolideerde cijfers: 1,8 miljard.

Hoe historisch hoog het kwartaalverlies ook moge zijn, over de maanden april, mei, juni 2020 verwacht Air France-KLM nog eens een ‘significant hoger’ verlies.

Corona onderschat
In januari en de eerste helft van februari ging het nog de goede kant op met Air France-KLM. Er was groei ten opzichte van een jaar eerder, zowel in vervoercijfers als financieel. Toen corona de kop op stak, leek dit aanvankelijk beperkt te blijven tot Azië. Bij de presentatie van de jaarcijfers 2019 op 20 februari in Parijs schatte de Frans-Nederlandse onderneming het negatieve effect van het virus nog in op 150 tot 200 miljoen euro voor heel 2020.

In de weken daarna kantelde het beeld dramatisch. Corona ontwikkelde zich tot een pandemie, met enorme gevolgen voor de luchtvaart en andere sectoren. Wereldwijd wordt sinds 1 april nauwelijks meer gevlogen.

Air France-KLM verwacht nu dat de capaciteit in het tweede en derde kwartaal respectievelijk 95 en 80 procent lager zal uitkomen dan vorig jaar. KLM zegt sinds deze week het aantal vluchten weer te hebben opgevoerd naar 15 procent van de capaciteit.

Geen getallen meer
En hoewel dat al een hele vooruitgang lijkt, zegt het nog weinig als we niet weten hoeveel passagiers er aan boord zijn. En dat laatste getal wil KLM niet geven. Bij het bekendmaken van de vervoerscijfers over maart (op 9 april) liet KLM weten voorlopig af te zien van het geven van een maandelijkse vervoersupdate.

De restricties om te reizen, zowel binnen als buiten Europa, zijn de afgelopen weken niet minder geworden. In veel landen moeten reizigers beschikken over een ‘corona-visum,’ toestemming om te reizen. Bij aankomst op de plaats van bestemming moeten zij veelal twee weken in quarantaine. De werkelijk vraag naar vliegtickets is daarom naar alle waarschijnlijkheid heel laag.

KLM geeft voorlopig dus geen vervoercijfers, maar Schiphol doet dat wel. Medio mei komt de luchthaven met de statistieken over april.

Intussen maken zowel Air France als KLM gebruik van overheidssteun bij het betalen van de lonen van hun personeel. Verder krijgen de twee airlines ondersteuning van de twee regeringen voor het in stand houden van hun bedrijf. Air France ontvangt 7 miljard euro (leningen en subsidie), terwijl KLM tussen de 2 en 4 miljard zal ontvangen. Het overleg hierover tussen de regering en KLM is nog niet afgerond.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Marc Lammens weg bij ATPI

Marc Lammens weg bij ATPI

03/06/2020

Marc Lammens is vertrokken bij de ATPI Groep. Lammens was sinds augustus 2017 managing director van de zakenreisactiviteiten van ATPI in Nederland en België. Zijn werkzaamheden worden per direct overgenomen…