Home / Luchtvaart / Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

Fors verlies Air France-KLM 

Air France-KLM heeft in het tweede kwartaal een nettoverlies geleden van 2,6 miljard euro. Dit heeft het Frans-Nederlandse concern donderdagavond bekendgemaakt. Door de corona-crisis daalde het aantal vervoerde passagiers met meer dan 95 procent.

Air France-KLM vervoerde in april tot en met juni in totaal slechts 1,217 miljoen passagiers: een teruggang van 95,6 procent in vergelijking met dezelfde drie maanden in 2019 – dit is inclusief Transavia. De CEO van KLM, Pieter Elbers, spreekt over de “dramatische gevolgen” van corona.

Hoewel Air France en KLM nu bezig zijn hun netwerk weer op te bouwen is er “nog een lange en vooral onzekere weg te gaan,” zegt Elbers die het “onvermijdelijk” noemt dat KLM “ingrijpende maatregelen” zal nemen. Dit laatste is een verwijzing naar een op handen zijnde reorganisatie. Hierover zijn nog geen details gegeven, maar naar verwachting zal Elbers dit vrijdag wel doen.

Bij KLM hebben 2.400 werknemers eerder aangegeven vrijwillig het bedrijf te willen verlaten, maar dit aantal lijkt niet voldoende te zijn om de crisis te doorstaan. Ook Air France zal een herstructurering doorvoeren waarbij een nog onbekend aantal werknemers zal moeten vertrekken.

Voor het eerste half jaar 2020 zijn de cijfers voor de holding iets gunstiger, omdat januari en  februari nog goede maanden waren; pas in maart trad door corona de klad erin. Evengoed komt het nettoverlies voor de eerste zes maanden (H1) uit op 4,4 miljard euro.

KLM de grootste…
Uitsplitsing van de cijfers leert dat KLM het in Q2 iets beter deed dan partner Air France, waardoor het Nederlandse smaldeel voor het eerst een hogere omzet draaide dan het Franse in Q2: 701 miljoen euro om 558 miljoen euro. Maar samen en afzonderlijk bleef er van de prestaties van de twee airlines in vergelijking met 2019 bijna niets over.

Het operationele verlies van KLM was 493 miljoen euro in Q2 en 768 miljoen euro voor H1. Voor Air France waren deze getallen: een miljard euro operationeel in de min in Q2 en 1,6 miljard euro in H1.

Wat zijn de vooruitzichten voor 2020 en daarna? De airlines uit de groep voeren “voorzichtig” de capaciteit op deze zomer, maar alles draait om de vraag hoeveel mensen bereid zijn een ticket te kopen. Air France-KLM spreekt in dit verband over “een beperkt zicht” op de boekingen.

Het bedrijf biedt in het derde kwartaal 45 procent van de capaciteit aan, in vergelijking met 2019, in het vierde kwartaal zal dit 65 procent zijn. Dit zegt nog altijd weinig: want hoeveel van die capaciteit zal er door passagiers worden benut?

Air France-KLM refereert aan “negatieve ontwikkelingen op het gebied van de bezettingsgraad,” met andere woorden: de toestellen zijn veel minder vol dan voorheen. Met name de zakelijke sector blijft achter en dat terwijl de ‘premium sector’, zoals business class, tot begin dit jaar juist de meeste winst opleverde.

Exceptioneel
De CEO van Air France-KLM, Ben Smith, sprak donderdagavond zijn waardering uit voor de “exceptionele steun” van de Franse en Nederlandse regeringen, die in mei en juni met miljardenpakketten over de brug kwamen om de twee airlines voorlopig overeind te houden.

Air France-KLM had daardoor per 30 juni 2020 in totaal 14,2 miljard euro aan liquide middelen of leningen ter beschikking. Hoeveel dit ook lijkt, Smith geeft aan er niet zeker van te zijn of de hulp op termijn voldoende is. “De onzekerheden over de gezondheidssituatie, de opening van grenzen en de algemene economische situatie zijn zeer groot,” aldus de CEO, die tevens “belangrijke veranderingen in het gedrag van consumenten” constateert, waaraan het bedrijf zich wat hem betreft zal moeten aanpassen.

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
ZAKENREIS stopt in 2022

ZAKENREIS stopt in 2022

31/12/2021

In april 1999 schreef mijn vader Kees Hundepool (92), die in 1967 Zakenreis lanceerde, zijn laatste voorwoord. Een maand later ik mijn eerste. Nu, ruim 27 jaar nadat ik in…

TMC Special 2022 – Uniglobe

TMC Special 2022 – Uniglobe

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – STI

TMC Special 2022 – STI

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….

TMC Special 2022 – CWT

TMC Special 2022 – CWT

31/12/2021

Terwijl de pandemie de wereld al bijna twee jaar in haar greep houdt, proberen travel management companies (TMC’s) een modus te vinden om zakenreizen te organiseren in ‘het nieuwe normaal’….