Home / Luchtvaart / En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

Air France heeft vandaag eindelijk de naam bekendgemaakt voor de nieuwe hybride carrier van de maatschappij die later dit jaar moet gaan vliegen: Joon. Begin deze week gaven de piloten hun steun aan het project.

Tot nu toe werd de airline steeds aangeduid als ‘Boost’, een onderdeel van het gelijknamige plan voor herstructurering dat topman Jean-Marc Janaillac eind 2016 lanceerde. Maar Air France zei er steeds bij dat de echte naam nog zou komen. Waar ‘Joon’ aan is ontleend heeft de Franse maatschappij niet gezegd. In het Nederlands is Joon een achternaam en een joon een grote dobber voor de visserij. In het Koreaans is het een voornaam, terwijl joon in het Farsi (Perzisch) liefje betekent.

Geen prijsvechter
Air France benadrukt nog eens dat Joon geen prijsvechter is. De tarieven zullen lager liggen dan bij de main carrier, maar het zullen geen bodemprijzen worden, terwijl de service aan boord hybride zal zijn, met een mix van producten die gratis zijn en andere waarvoor moet worden betaald. Air France koerst op een operationele kostenverlaging bij Joon van 15 tot 18 procent ten opzichte van de main carrier.

Doelgroep van Joon vormen de ‘millennials’ , de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35, van wie ‘de levensstijl draait om digitale technologie’, zegt Air France.  Joon moet dit najaar beginnen met vluchten op de middellange afstand, gevolgd door long haul in 2018. Air France streeft naar een vloot van dertig toestellen.

Joon valt onder de verantwoordelijkheid van Air France. Partner KLM binnen de Frans-Nederlandse holding is niet bij het project betrokken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Ultimatum FNV aan KLM

Ultimatum FNV aan KLM

22/10/2019

FNV Cabine heeft KLM vandaag ‘een laatste kans’ gegeven om met een nieuw cao-voorstel te komen, vóór dinsdag 29 oktober, zo niet dan ‘volgen er acties.’ VNC, de andere bond,…

Qantas van JFK naar Sydney

Qantas van JFK naar Sydney

21/10/2019

Qantas heeft gisteren de eerste ultra-lange testvlucht voltooid tussen New York JFK en Sydney. De Boeing 787-9 Dreamliner deed 19 uur en 16 minuten over de afstand van ruim 16.000…

Het Raffles Hotel heropend

Het Raffles Hotel heropend

21/10/2019

Het Raffles Hotel in Singapore is na een grondige renovatie heropend. Raffles is sinds 2016 onderdeel van Accor en is een van de meest vooraanstaande vijfsterrenhotels ter wereld. Het Raffles,…

Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…