Home / Luchtvaart / En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

Air France heeft vandaag eindelijk de naam bekendgemaakt voor de nieuwe hybride carrier van de maatschappij die later dit jaar moet gaan vliegen: Joon. Begin deze week gaven de piloten hun steun aan het project.

Tot nu toe werd de airline steeds aangeduid als ‘Boost’, een onderdeel van het gelijknamige plan voor herstructurering dat topman Jean-Marc Janaillac eind 2016 lanceerde. Maar Air France zei er steeds bij dat de echte naam nog zou komen. Waar ‘Joon’ aan is ontleend heeft de Franse maatschappij niet gezegd. In het Nederlands is Joon een achternaam en een joon een grote dobber voor de visserij. In het Koreaans is het een voornaam, terwijl joon in het Farsi (Perzisch) liefje betekent.

Geen prijsvechter
Air France benadrukt nog eens dat Joon geen prijsvechter is. De tarieven zullen lager liggen dan bij de main carrier, maar het zullen geen bodemprijzen worden, terwijl de service aan boord hybride zal zijn, met een mix van producten die gratis zijn en andere waarvoor moet worden betaald. Air France koerst op een operationele kostenverlaging bij Joon van 15 tot 18 procent ten opzichte van de main carrier.

Doelgroep van Joon vormen de ‘millennials’ , de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35, van wie ‘de levensstijl draait om digitale technologie’, zegt Air France.  Joon moet dit najaar beginnen met vluchten op de middellange afstand, gevolgd door long haul in 2018. Air France streeft naar een vloot van dertig toestellen.

Joon valt onder de verantwoordelijkheid van Air France. Partner KLM binnen de Frans-Nederlandse holding is niet bij het project betrokken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Meeste subsidie voor KLM

Meeste subsidie voor KLM

10/07/2020

Sinds april heeft KLM van alle Nederlandse bedrijven de meeste subsidie voor de loonkosten ontvangen: ruim 330 miljoen euro. Dit blijkt uit het zogeheten Register NOW dat het UWV vrijdagavond…

Overleeft GBTA de crisis wél?

Overleeft GBTA de crisis wél?

10/07/2020

GBTA heeft deze week een interim-CEO benoemd, hangende het ethisch onderzoek naar de topman. Hoofdzorg voor de vereniging voor travel management is echter niet de bestuurscrisis, maar corona. Collega-organisatie ACTE…

ACTE failliet door corona

ACTE failliet door corona

09/07/2020

De Association of Corporate Travel Executives (ACTE) heeft deze week in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd en alle activiteiten met onmiddellijke ingang topgezet. De corona-crisis heeft sinds maart geleid tot…

RAI schrapt kwart banen

RAI schrapt kwart banen

08/07/2020

RAI Amsterdam heeft woensdag een reorganisatie aangekondigd waarbij 125 banen, ruim een kwart van het totaal, verloren gaan. Het congrescentrum was tussen medio maart en 1 juli dicht door corona…