
Air France heeft vandaag eindelijk de naam bekendgemaakt voor de nieuwe hybride carrier van de maatschappij die later dit jaar moet gaan vliegen: Joon. Begin deze week gaven de piloten hun steun aan het project.
Tot nu toe werd de airline steeds aangeduid als ‘Boost’, een onderdeel van het gelijknamige plan voor herstructurering dat topman Jean-Marc Janaillac eind 2016 lanceerde. Maar Air France zei er steeds bij dat de echte naam nog zou komen. Waar ‘Joon’ aan is ontleend heeft de Franse maatschappij niet gezegd. In het Nederlands is Joon een achternaam en een joon een grote dobber voor de visserij. In het Koreaans is het een voornaam, terwijl joon in het Farsi (Perzisch) liefje betekent.
Geen prijsvechter
Air France benadrukt nog eens dat Joon geen prijsvechter is. De tarieven zullen lager liggen dan bij de main carrier, maar het zullen geen bodemprijzen worden, terwijl de service aan boord hybride zal zijn, met een mix van producten die gratis zijn en andere waarvoor moet worden betaald. Air France koerst op een operationele kostenverlaging bij Joon van 15 tot 18 procent ten opzichte van de main carrier.
Doelgroep van Joon vormen de ‘millennials’ , de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35, van wie ‘de levensstijl draait om digitale technologie’, zegt Air France. Joon moet dit najaar beginnen met vluchten op de middellange afstand, gevolgd door long haul in 2018. Air France streeft naar een vloot van dertig toestellen.
Joon valt onder de verantwoordelijkheid van Air France. Partner KLM binnen de Frans-Nederlandse holding is niet bij het project betrokken.

