Home / Luchtvaart / Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates heeft vandaag bij Airbus een order geplaatst voor twintig A380’s, met een optie op nog eens zestien stuks. De productie van de superjumbo is hiermee voorlopig weer veilig.

De leveringen zijn gepland vanaf 2020. De cataloguswaarde van de order is zestien miljard dollar. Airbus had eerder erkend dat zonder nieuwe bestellingen de productie van de A380 geen toekomst meer zou hebben, na het voltooien van de uitstaande orders. Momenteel vliegen er 222 superjumbo’s rond bij dertien maatschappijen. Ruim honderd A380’s (de nieuwe order van Emirates niet meegerekend) moeten nog worden afgeleverd.

Met de nieuwe order kan de fabrikant weer even vooruit. Volgens commercieel directeur John Leahy van Airbus is zijn bedrijf van plan de A380 ‘nog ten minste tien jaar’ uit de fabriek te laten rollen. Leahy zei dit vandaag in Dubai bij de ondertekening van een MoU (Memorandum of Understanding) met Emirates.

Emirates is nu al verreweg de grootste gebruiker van de A380, met 101 in gebruik en 41 orders. Daar komen nu de 36 bestellingen en opties bij, waarmee de totale orderportefeuille van Emirates uitkomt op 178 A380’s. De carrier uit Dubai gebruikt een deel van de nieuwe A380’s om de oudere uit te faseren.

Verbeteringen
Emirates aarzelde de afgelopen jaren over vergroting van de A380-vloot en bestelde in 2017 slechts twee stuks. De maatschappij vindt dat Airbus verbeteringen moet aanbrengen aan het ontwerp. De Frans-Duitse fabrikant is daartoe ook wel bereid, maar de voorgestelde modificaties konden Emirates afgelopen najaar nog niet overtuigen; een verwachte order werd uitgesteld.

Of Airbus nu toezeggingen heeft gedaan voor extra verbeteringen en welke dat zijn is nog niet duidelijk. Behalve Emirates heeft de A380 weinig grote klanten. Singapore Airlines heeft 19 in dienst, met een order voor nog eens vijf. Qantas heeft nu twaalf A380’s en dit aantal zal groeien naar 20.

Daarnaast zijn er nog tien andere klanten. Air France heeft tien A380’s en lijkt niet van zins dit aantal te vergroten. KLM heeft het toestel niet in de vloot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM gaat codesharen met Widerøe

KLM gaat codesharen met Widerøe

21/02/2018

KLM en de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe zijn sinds woensdag codeshare-partners. Op de Widerøe-vluchten in Noorwegen wordt nu ook de KL-code toegevoegd. Hierdoor kunnen KLM-passagiers van over de hele wereld overstappen…

Record winstdeling KLM

Record winstdeling KLM

20/02/2018

KLM heeft vandaag het bedrag bekend gemaakt dat de 30.000 werknemers onder elkaar kunnen verdelen als aandeel in de winst. Het gaat om 170 miljoen euro, een record voor de…

Pizza aan de gate op Schiphol

Pizza aan de gate op Schiphol

20/02/2018

Passagiers die vóór het boarden op Schiphol nog eten of drinken willen bestellen kunnen dat vanaf nu doen bij HMSHost International. Maaltijdbezorger Deliveroo brengt het bij de gate. Het is…