Home / Luchtvaart / Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates heeft vandaag bij Airbus een order geplaatst voor twintig A380’s, met een optie op nog eens zestien stuks. De productie van de superjumbo is hiermee voorlopig weer veilig.

De leveringen zijn gepland vanaf 2020. De cataloguswaarde van de order is zestien miljard dollar. Airbus had eerder erkend dat zonder nieuwe bestellingen de productie van de A380 geen toekomst meer zou hebben, na het voltooien van de uitstaande orders. Momenteel vliegen er 222 superjumbo’s rond bij dertien maatschappijen. Ruim honderd A380’s (de nieuwe order van Emirates niet meegerekend) moeten nog worden afgeleverd.

Met de nieuwe order kan de fabrikant weer even vooruit. Volgens commercieel directeur John Leahy van Airbus is zijn bedrijf van plan de A380 ‘nog ten minste tien jaar’ uit de fabriek te laten rollen. Leahy zei dit vandaag in Dubai bij de ondertekening van een MoU (Memorandum of Understanding) met Emirates.

Emirates is nu al verreweg de grootste gebruiker van de A380, met 101 in gebruik en 41 orders. Daar komen nu de 36 bestellingen en opties bij, waarmee de totale orderportefeuille van Emirates uitkomt op 178 A380’s. De carrier uit Dubai gebruikt een deel van de nieuwe A380’s om de oudere uit te faseren.

Verbeteringen
Emirates aarzelde de afgelopen jaren over vergroting van de A380-vloot en bestelde in 2017 slechts twee stuks. De maatschappij vindt dat Airbus verbeteringen moet aanbrengen aan het ontwerp. De Frans-Duitse fabrikant is daartoe ook wel bereid, maar de voorgestelde modificaties konden Emirates afgelopen najaar nog niet overtuigen; een verwachte order werd uitgesteld.

Of Airbus nu toezeggingen heeft gedaan voor extra verbeteringen en welke dat zijn is nog niet duidelijk. Behalve Emirates heeft de A380 weinig grote klanten. Singapore Airlines heeft 19 in dienst, met een order voor nog eens vijf. Qantas heeft nu twaalf A380’s en dit aantal zal groeien naar 20.

Daarnaast zijn er nog tien andere klanten. Air France heeft tien A380’s en lijkt niet van zins dit aantal te vergroten. KLM heeft het toestel niet in de vloot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Vrij reizen in Europa na 1 juli

Vrij reizen in Europa na 1 juli

18/06/2021

Reizen vanuit Nederland naar de meeste andere Europese staten is vanaf 1 juli weer mogelijk, met een digitaal corona-certificaat, dankzij de hoge vaccinatiegraad en gratis coronatesten. Dit heeft de regering…

Deal GBT en IAG verlengd

Deal GBT en IAG verlengd

18/06/2021

American Express Global Business Travel (GBT) heeft haar overeenkomst over distributie met BA en Iberia, beide lid van IAG, verlengd. De drie partners werken nauw samen op het gebied van…

KLM Open weer Dutch Open

KLM Open weer Dutch Open

17/06/2021

KLM heeft zich na 17 jaar teruggetrokken als hoofdsponsor en naamgever van het jaarlijkse golftoernooi in Nederland, dat in september daarom wordt gehouden onder de oude naam: Dutch Open. KLM…

Ook magazine AA verdwijnt

Ook magazine AA verdwijnt

16/06/2021

Het inflight magazine van American Airlines (AA) stopt, als gevolg van de toenemende invloed van mobiele technologie en de voordelen van een omnichannel-aanpak. De pandemie gaf de genadeklap vanwege mogelijk…

Lufthansa verkoopt AirPlus

Lufthansa verkoopt AirPlus

16/06/2021

Lufthansa wil de betaalkaart voor zakenreizen, AirPlus, verkopen. Hetzelfde geldt voor de grondafhandeling, terwijl de divisie onderhoud deels in de aanbieding gaat. Het Duitse bedrijf hoopt zo zijn financiën weer…