Home / Luchtvaart / Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates wil 36 extra A380’s

Emirates heeft vandaag bij Airbus een order geplaatst voor twintig A380’s, met een optie op nog eens zestien stuks. De productie van de superjumbo is hiermee voorlopig weer veilig.

De leveringen zijn gepland vanaf 2020. De cataloguswaarde van de order is zestien miljard dollar. Airbus had eerder erkend dat zonder nieuwe bestellingen de productie van de A380 geen toekomst meer zou hebben, na het voltooien van de uitstaande orders. Momenteel vliegen er 222 superjumbo’s rond bij dertien maatschappijen. Ruim honderd A380’s (de nieuwe order van Emirates niet meegerekend) moeten nog worden afgeleverd.

Met de nieuwe order kan de fabrikant weer even vooruit. Volgens commercieel directeur John Leahy van Airbus is zijn bedrijf van plan de A380 ‘nog ten minste tien jaar’ uit de fabriek te laten rollen. Leahy zei dit vandaag in Dubai bij de ondertekening van een MoU (Memorandum of Understanding) met Emirates.

Emirates is nu al verreweg de grootste gebruiker van de A380, met 101 in gebruik en 41 orders. Daar komen nu de 36 bestellingen en opties bij, waarmee de totale orderportefeuille van Emirates uitkomt op 178 A380’s. De carrier uit Dubai gebruikt een deel van de nieuwe A380’s om de oudere uit te faseren.

Verbeteringen
Emirates aarzelde de afgelopen jaren over vergroting van de A380-vloot en bestelde in 2017 slechts twee stuks. De maatschappij vindt dat Airbus verbeteringen moet aanbrengen aan het ontwerp. De Frans-Duitse fabrikant is daartoe ook wel bereid, maar de voorgestelde modificaties konden Emirates afgelopen najaar nog niet overtuigen; een verwachte order werd uitgesteld.

Of Airbus nu toezeggingen heeft gedaan voor extra verbeteringen en welke dat zijn is nog niet duidelijk. Behalve Emirates heeft de A380 weinig grote klanten. Singapore Airlines heeft 19 in dienst, met een order voor nog eens vijf. Qantas heeft nu twaalf A380’s en dit aantal zal groeien naar 20.

Daarnaast zijn er nog tien andere klanten. Air France heeft tien A380’s en lijkt niet van zins dit aantal te vergroten. KLM heeft het toestel niet in de vloot.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Een Vlijtig Liesje voor KLM

Een Vlijtig Liesje voor KLM

18/10/2019

KLM heeft haar tweede Boeing 787-10 Dreamliner ontvangen na een ‘ferry-vlucht’ vanuit de fabriek in Charleston, South Carolina. Het toestel heeft de naam Vlijtig Liesje gekregen. Alle Dreamliners van KLM…

Flybe wordt Virgin Connect

Flybe wordt Virgin Connect

17/10/2019

Flybe zal vanaf volgend jaar verdergaan als Virgin Connect. De regionale Britse carrier werd begin 2019 overgenomen door een consortium onder leiding van Virgin Atlantic. Virgin neemt de felrode bedrijfskleur…

Netwerk IoT op Schiphol

Netwerk IoT op Schiphol

17/10/2019

Schiphol heeft haar eigen netwerk voor Internet of Things-toepassingen volledig uitgerold. Er is  dekking in alle publieke gebieden zoals aankomst- en vertrekhallen, lounges, pieren en op Schiphol Plaza, evenals niet-publieke…

MoU met China Eastern

MoU met China Eastern

16/10/2019

Air France, KLM en China Eastern Airlines hebben vandaag in Shanghai een Memorandum of Understanding (MoU) getekend om hun huidige joint venture uit te breiden met Virgin Atlantic. De vergrote…