
Emirates heeft in een rapport van 388 pagina’s naar eigen zeggen de argumenten van Amerikaanse carriers ontkracht over vermeende staatssteun in de Golf. Het document is inmiddels verstuurd naar de Amerikaanse regering die de Open Skies met de Golf-staten tegen het licht zal houden.
Met het vuistdikke geschrift lijkt Emirates de drie Amerikaanse branchegenoten Delta Air Lines, American Airlines (AA) en United Airlines te willen overbluffen. Dit trio airlines uit de Verenigde Staten publiceerde in januari een rapport van ‘slechts’ 55 bladzijden waarin Emirates samen met Etihad Airways (beide uit de Verenigde Arabische Emiraten) en Qatar Airways (uit het emiraat Qatar) ervan werden beschuldigd de afgelopen tien jaar samen voor een slordige 40 miljard dollar aan overheidssteun te hebben ontvangen. Delta, AA en United vroegen daarom hun eigen regering de Open Skies met de Golf-staten te heroverwegen. Grote Europese maatschappijen, Air France-KLM en Lufthansa voorop, steunden de drie Amerikaanse maatschappijen hierin.
De drie Arabische maatschappijen verwierpen dit jaar de argumenten van hun tegenstanders al herhaaldelijk in woord en gebaar, terwijl de CEO van Emirates, Tim Clark, een uitvoerige en gedocumenteerde reactie in het vooruitzicht stelde. Die is er nu. “Wij worden absoluut niet gesubsidieerd en onze operaties benadelen de Amerikaanse legacy carriers niet”, zei Clark in een toelichting aan de media in Washington. Clark diste en passant ook het rapport van de Amerikaanse carriers van een half jaar geleden, dat volgens hem neerkwam op “wettelijke verdraaiingen en feitelijke fouten.”
Emirates gaat in het rapport alleen in op de beschuldigingen aan het eigen adres – de maatschappij zou voor 6 miljard dollar aan subsidie hebben gekregen. Clark: “De subsidiebeschuldigingen zijn overduidelijk vals. We zijn al 27 jaar continu winstgevend en in tegenstelling tot onze aanklagers, zijn we nooit afhankelijk geweest van steun van de overheid of bescherming van de concurrentie. De regering van Dubai heeft ons vanaf het begin verteld dat Emirates winst moest maken en op eigen benen moest staan. Dat moesten we toen, en dat moeten we nu nog steeds. Dubai heeft geen grote oliereserves en is daarom begonnen met het diversifiëren van de economie waar luchtvaart een zeer belangrijke rol speelt. Dat uitgangspunt heeft ervoor gezorgd dat Emirates pionierde met een succesvol businessmodel. Onze wereldwijde expansie wordt gefinancierd uit onze eigen cash-flow en ons succes is te danken aan superieure commerciële prestaties.”

