Home / Luchtvaart / Emirates ontslaat rond 30.000 werknemers, einde voor A380

Emirates ontslaat rond 30.000 werknemers, einde voor A380

Emirates ontslaat rond 30.000 werknemers, einde voor A380

Emirates is van plan 30.000 mensen te ontslaan nu er door corona nauwelijks meer wordt gevlogen. Een deel van de A380’s blijft permanent aan de grond – volgens topman Clark luidt dit het einde voor de superjumbo in.

De Emirates Group, een staatsbedrijf in Dubai, bestaat uit twee divisies. De airline Emirates telt rond de 70.000 werknemers en bij Dnata, de poot voor grondafhandeling op luchthavens en catering, werken ongeveer 35.000 mensen. Hoeveel personeel er precies uit moet en bij welke divisie, is nog niet helemaal duidelijk – in het emiraat circuleert het getal van 30.000 ontslagen in totaal.

Bij Emirates is massa-ontslag makkelijker door te voeren dan bij veel andere carriers. Het overgrote deel van de werknemers, met name de piloten en de cabin crew, zijn namelijk geen burgers van de Verenigde Arabische Emiraten, de federatie waartoe Dubai behoort. Ze kunnen daarom geen beroep doen op lokale wetgeving en vakbonden zijn er verboden.

Alles aan de grond
Sinds de corona-crisis eind maart wereldwijd toesloeg staat vrijwel de hele vloot van 257 toestellen van Emirates, allemaal wide-bodies, aan de grond. Emirates vervoerde in 2019 tegen de 60 miljoen passagiers.

Door corona zijn overal ter wereld restricties doorgevoerd voor de luchtvaart, waardoor vervoer op de meeste routes zeer lastig is geworden. Er worden nauwelijks nog tickets verkocht. Hoewel Emirates, net als andere luchtvaartmaatschappijen, van plan is in juni weer een deel van de operatie te hervatten, is onduidelijk hoe groot de vraag naar tickets is en hoeveel mensen er bij de carrier aan boord zullen stappen.

Einde A380
Vast staat wel dat het bedrijf een enorme ingreep in de organisatie aan het voorbereiden is. Gekoppeld aan de ontslaggolf zal een reductie van de vloot plaatsvinden. Emirates heeft nu 115 Airbus A380’s in dienst. Topman Tim Clark gaat er nu van uit dat minimaal vijftig hiervan zullen worden afgedankt.

Emirates is verreweg de grootste gebruiker van de superjumbo en Clark zei onlangs dat de sanering van de vloot het begin van het einde betekent voor de A380. Dat einde was er toch wel gekomen en heeft niets met corona te maken.

Airbus kreeg simpelweg de afgelopen jaren niet genoeg orders voor de A380 binnen en besloot begin vorig jaar om de productie in 2021 te staken. Corona heeft dit proces versneld. Airlines willen nu juist kleinere toestellen in dienst hebben in plaats van een A380, waar meer dan 500 stoelen in passen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft sinds 2007 voor Zakenreis over de luchtvaart en reiswereld.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
nieuws
Zaventem: vier nieuwe routes

Zaventem: vier nieuwe routes

28/11/2021

Vanaf Brussels Airport (Zaventem) zijn dit winterseizoen 130 bestemmingen beschikbaar, aangeboden door 52 luchtvaartmaatschappijen. Het gaat om een aangepast aanbod zegt de Belgische luchthaven, ‘waarbij uiteraard nog steeds rekening wordt…

Coronagolf op KLM-vluchten

Coronagolf op KLM-vluchten

27/11/2021

Op de twee KLM-vluchten die vrijdag uit Zuid-Afrika aankwamen, waren 61 passagiers besmet met corona, bijna tien procent van het totaal. Dit blijkt uit cijfers van de GGD. De positief…

APG: GSA Surinam Airways

APG: GSA Surinam Airways

23/11/2021

Surinam Airways heeft APG aangesteld als General Sales Agent (GSA) voor Europa, zo hebben de twee partijen dinsdag naar buiten gebracht. De luchtvaartmaatschappij van Suriname voert momenteel twee vluchten per…

Herstel zakenreizen in 2025

Herstel zakenreizen in 2025

23/11/2021

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft onderzoek gedaan naar zakenreizen in Nederland en verwacht op basis daarvan pas in 2025 een terugkeer tot het niveau van 2019. Het KiM, onderdeel…